آرون پیلکینگتون دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل در دانشگاه دنور و تحلیلگر نیروی هوایی ایالات متحده در امور خاورمیانه (غرب آسیا) در یادداشتی در پایگاه خبری علمی Conversation که منتشر کننده نظرات دانشگاهی در حوزه روابط بین‌الملل است عنوان می‌دارد: تنها یک برنده در جنگ میان اسرائیل و فلسطینیان وجود دارد و آن ایران است.

ایران در رسانه های جهان

تحلیلگر نیروی هوایی آمریکا:  نتیجه جنگ  اسرائیل و حماس مهم نیست، ایران برنده شده است

 

آرون پیلکینگتون دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل در دانشگاه دنور و تحلیلگر نیروی هوایی ایالات متحده در امور خاورمیانه (غرب آسیا) در یادداشتی در پایگاه خبری علمی Conversation  که منتشر کننده نظرات دانشگاهی در حوزه روابط بین‌الملل است عنوان  می‌دارد:  تنها یک برنده در جنگ میان اسرائیل و فلسطینیان وجود دارد و آن ایران است.

 
وی در این یادداشت عنوان می‌دارد: در عملیاتی به نام «طوفان الاقصی»، حماس که نام رسمی آن جنبش مقاومت اسلامی است، در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ هزاران موشک به اسرائیل شلیک کرد. جنگجویان حماس و جهاد اسلامی فلسطین از زمین، دریا و هوا به اسرائیل نفوذ کردند. صدها اسرائیلی کشته، بیش از ۲۰۰۰ مجروح و بسیاری نیز گروگان گرفته شده‌اند.
وی می‌افزاید: سران ایران معتقد بودند که انقلاب آنها فقط علیه سلطنت فاسد ایران (رژیم پهلوی) نبود. هدف آن مقابله با ظلم و بی‌عدالتی در همه جا، و به‌ویژه دولت‌هایی بود که از سوی ایالات متحده حمایت می‌شدند. در میان آنها، (رژیم غاصب) اسرائیل پررنگ‌تر بود.
برای سران ایران، اسرائیل و آمریکا نماینده بی‌اخلاقی، بی‌عدالتی و بزرگ‌ترین تهدید برای جامعه اسلامی و امنیت ایران بودند. خصومت پایداری که نسبت به اسرائیل احساس می‌شود، به دلیل روابط نزدیک آن با شاه و نقش اسرائیل در سرکوب مستمر مردم ایران است. به همراه سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، سرویس اطلاعاتی اسرائیل، موساد، به سازماندهی پلیس مخفی شاه و سرویس اطلاعاتی ساواک کمک کرد.
پیلکینگتون  اظهار می دارد: ایران، جهاد اسلامی فلسطین و حماس را تشویق کرده است. 
در ادامه این یادداشت عنوان شده: این بدان معنا نیست که ایران دستور حمله حماس به اسرائیل را صادر کرده است، یا اینکه ایران مبارزان فلسطینی را کنترل می‌کند – آنها دست‌نشانده ایران نیستند. با این وجود، سران ایران از حملاتی که زمان‌بندی آن به نفع ایران است و در نبرد منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران برای نفوذ نقش دارد، استقبال کردند. عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان نشان‌دهنده اوج دستاورد تاکنون در تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده خواهد بود، از جمله توافق‌نامه ابراهیم که توسط اسرائیل، امارات متحده عربی، بحرین و مراکش در سال ۲۰۲۰ امضا شد. هدف این توافق‌ها عادی‌سازی و ایجاد روابط صلح‌آمیز بین اسرائیل و کشورهای عربی خاورمیانه (غرب آسیا) و آفریقا است.  
این تحلیلگر روابط بین‌الملل تصریح کرد: پاسخ سنگین مورد انتظار اسرائیل احتمالاً عادی‌سازی عربستان سعودی با اسرائیل را در کوتاه‌مدت پیچیده خواهد کرد و اهداف ایران را پیش می‌برد. 
 
چگونه ایران پیروز می‌شود
 
حداقل سه نتیجه ممکن برای جنگ وجود دارد و همه آنها به نفع ایران بازی می‌کنند.
اول، واکنش شدید اسرائیل ممکن است عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی را از تلاش‌های عادی‌سازی اسرائیل با حمایت ایالات متحده منصرف کند. ثانیاً، اگر اسرائیل لازم بداند که برای ریشه‌کن کردن این تهدید به غزه فشار بیاورد، این می تواند خیزش فلسطینیان دیگر را در اورشلیم شرقی یا کرانه باختری برانگیزد و به واکنش گسترده‌تر اسرائیل و بی‌ثباتی بیشتر منجر شود.
در نهایت، اسرائیل می‌توانست به دو هدف اول خود با حداقل نیروی لازم دست یابد، یعنی از تاکتیک‌های معمولی سخت‌گیرانه خودداری کند و احتمال تشدید تنش را کاهش دهد. اما این بعید است. و حتی اگر این اتفاق بیفتد، دلایل زمینه‌ای که منجر به این آخرین شیوع خشونت‌ها شده است، و نقشی که ایران در آن فرآیند ایفا می‌کند، مورد توجه قرار نگرفته است.
 
اسرائیل ممکن است حماس را محو کند اما ایران قبلاً پیروز شده است
 
خبرگزاری مطرح بلومبرگ در گزارشی از جسیکا کارل ستون‌نویس این بنگاه خبری و نویسنده خبرنامه روزانه در روز ۱۱ اکتبر ۱۹ مهرماه عنوان می‌دارد: مارک چمپیون (ستون نویس بلومبرگ و مدیر سابق وال استریت ژورنال در استانبول) در مورد ایران (به زعم خود) می‌گوید تهران دیگر مثل گذشته منزوی یا آسیب‌پذیر نیست. او می‌نویسد: حمله حماس دقیقاً نوعی از عملیات اخلال‌گرایانه است که ایران سال‌ها می‌خواست شاهد آن باشد. از روز اول تهاجم حماس، سران ایران «پیروزی» این سازمان را تحسین کرده‌اند و شکستن این باور برای اسرائیل و آمریکا بسیار دشوار خواهد بود.