مجله آمریکایی تایم در یادداشتی به قلم جفری سوننفلد و استیون تیان (مدیر تحقیقات مؤسسه رهبری ارشد اجرائی دانشگاه ییل) در روز 23 اکتبر اول آبان به بررسی امکان فشار بر ایران و محور مقاومت از طریق بازار نفت پرداخته و این سؤال توصیه مانند را مطرح می‌کند که چرا صلح خاورمیانه (غرب آسیا) مستلزم خاموش کردن نفت ایران و افزایش نفت عربستان است؟

سردرگمی غربی‌ها میان وضعیت شکننده بازار انرژی و جنگ حماس و رژیم صهیونیستی

مجله آمریکایی تایم در یادداشتی به قلم جفری سوننفلد و استیون تیان (مدیر تحقیقات مؤسسه رهبری ارشد اجرائی دانشگاه ییل) در روز ۲۳ اکتبر اول آبان به بررسی امکان فشار بر ایران و محور مقاومت از طریق بازار نفت پرداخته و این سؤال توصیه مانند را مطرح می‌کند که چرا صلح خاورمیانه (غرب آسیا) مستلزم خاموش کردن نفت ایران و افزایش نفت عربستان است؟
این هفته‌نامه چاپ نیویورک در اظهارنظری وقیحانه عنوان می‌دارد: در اواسط تشدید نگرانی‌ها از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه (غرب آسیا)، به جای تلاش برای مماشات با مبارزان حماس با دادن امتیازات خطرناک، تمرکز ما باید به بازدارندگی و مجازات مبارزان محور مقاومت در منطقه به رهبری ایران معطوف شود. نفت بهترین اهرم فشار بر ایران را نشان می‌دهد، هرچند که توسط مفسران رسانه‌ای نادیده گرفته شده است، و تقویت تحریم‌ها بر نفت ایران می‌تواند به حفظ صلح کمک کند.
در ادامه این یادداشت با تکرار ادعاهای مضحک و واهی غربی‌ها افزوده شده است: ایران خاورمیانه (غرب آسیا) را به سمت یک جنگ گسترده‌تر سوق می‌دهد و مجموعه‌ای از حملات را از سوی نیروهای نیابتی خود در سراسر منطقه تحریک می‌کند. حزب‌الله مورد حمایت ایران موشک‌های ضدتانک و پهپادها را به سوی اسرائیل شلیک می‌کند در حالی که از شمال لبنان‌، اسرائیل را تهدید به حمله می‌کند. کشتی‌های جنگی آمریکا موشک‌های شلیک شده از حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن را رهگیری کردند. موشک‌ها و پهپادهای کاتیوشا پایگاه‌های هوایی آمریکا را در عراق هدف قرار می‌دهند. و جهاد اسلامی به شلیک موشک و راکت از غزه در کنار حماس و سایر اقدامات تحریک‌آمیز به اسرائیل ادامه می‌دهد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، «احتمال تشدید تنش» را «تشدید حملات نیابتی ایران علیه پرسنل آمریکایی خودمان» در منطقه تأیید کرد.
این مجله مدعی است: وجه مشترک همه این گروه‌های (مقاومت) این است که از سوی همان مهره اصلی یعنی ایران حمایت مالی و پشتیبانی می‌شوند. برخی از کارشناسان نظامی می‌گویند که ایران احتمالاً این حملات را هماهنگ می‌کند.
ایران افزایش درآمد بیش از ۴۰ میلیارد دلاری از فروش نفت پیدا کرده که ۷ برابر بیشتر از دلارهای آزاد شده مورد بحث است
تایم همچنین عنوان می‌دارد: ما بیش از آن چیزی که فکر می‌کنیم اهرم فشاری بر ایران داریم تا به این تجاوز بی‌پروا پایان دهیم. ایران در حال حاضر به لطف این واقعیت که ایران در تولید نزدیک به رکورد تولید نفت در سال جاری سرعت بالایی دارد، با دو برابر شدن تولید از کمتر از ۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ به ۳٫۵ میلیون بشکه در روز در حال حاضر، در حال حرکت است. این نشان‌دهنده افزایش بیش از ۴۰ میلیارد دلاری در درآمد است که هفت برابر بیشتر از ۶ میلیارد دلار پول باج منجمد شده است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
این هفته‌نامه عنوان می‌دارد: ایران علی‌رغم اینکه از نظر فنی تحت ادامه تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده قرار داشت، توانسته است مقدار زیادی نفت صادر کند، تحریم‌هایی که در ابتدا صادرات نفت ایران را در سال ۲۰۱۹ به‌شدت کاهش داده بود. رویکرد سهل‌انگارانه دولت آمریکا در اجرای این تحریم‌ها در چند سال گذشته تا حدی مسئول افزایش تولید نفت ایران است. علاوه‌بر این، ایرانی‌ها راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها پیدا کرده‌اند و «ناوگان سایه» تشکیل داده‌اند.
نویسندگان در این یادداشت با امید به افزایش نفت از سوی عربستان و جانشینی آن با نفت ایران عنوان می‌دارد: تقویت تحریم‌ها علیه نفت ایران باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌های جهانی نفت می‌شود.
محمد بن سلمان مطمئناً وسوسه می‌شود که هیچ اقدامی انجام ندهد و از اینکه در میان فضای ملتهب داخلی در کنار اسرائیل علیه مردم فلسطین دیده شود، اجتناب می‌کند. سعودی‌ها همچنین ممکن است با سقف قیمتی که کارتل نوپای خریدار را تقویت می‌کند، مخالف باشند، که می‌تواند قدرت اوپک را به‌عنوان کارتل فروشنده به چالش بکشد.