پس از اخراج فرانسه از نیجر، پاریس برای تأمین اورانیوم خود سرگردان شده است. «امانوئل ماکرون» در تلاش است با سفر به 2 کشور آسیای میانه، روابط با این منطقه را تقویت کند تا شاید بتواند اورانیوم مورد نیاز خود را تأمین کند.
ماکرون برای یافتن جایگزین نیجر و اورانیوم­­ به دریوزگی افتاد

 

پس از اخراج فرانسه از نیجر، پاریس برای تأمین اورانیوم خود سرگردان شده است. «امانوئل ماکرون» در تلاش است با سفر به ۲ کشور آسیای میانه، روابط با این منطقه را تقویت کند تا شاید بتواند اورانیوم مورد نیاز خود را تأمین کند.
فرانسه شاید بزرگ‌ترین استعمارگر قاره آفریقا باشد که سه قرن بر ۳۵ درصد خاک این قاره سیطره داشت، اما در دو سه سال اخیر از کشورهای مختلف قاره سیاه یکی پس از دیگری رانده می‌شود: بعد اخراج از مالی، بورکینافاسو، این دومینو به نیجر رسید و فرانسه، اواخر تابستان امسال، از این کشور نیز اخراج شد. جنایات و نسل‌کشی‌هایی که فرانسه در کشورهای تحت مستعمره‌اش به ویژه در قاره آفریقا انجام داده است، وجدان جامعه جهانی را جریحه‌دار کرد، اما این وجدان جریحه‌دار دیر نتیجه بخش شد.
مجله آمریکایی تایم روز سه‌شنبه (۹ آبان؛ ۳۱ اکتبر) گزارشی درباره اهداف سفر آتی «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، به دو کشور قزاقستان و ازبکستان در آسیای میانه منتشر کرد. اما برای چه؟ این رسانه غربی، در گزارش خود اهداف ماکرون در سفر به آسیای میانه را این‌طور بیان کرده است: «در جست‌وجو برای یافتن دوست و اورانیوم در حیاط خلوت روسیه.» تایم با اشاره به تحولات ماه‌های اخیر در برخی از کشورهای آفریقایی که قبلا حیاط خلوت فرانسه محسوب می‌شدند، نوشت: «پس از اینکه فرانسه ناگهان خود را در حوزه نفوذ سنتی خود نامطلوب دید، در حال توجه به نقاط دورتر است.» این نشریه آمریکایی ادامه داد: «به همین دلیل است که رئیس‌جمهور امانوئل ماکرون این هفته به آسیای مرکزی که یک منطقه غنی از انرژی است، سفر خواهد کرد تا از قزاقستان و ازبکستان، دو تامین‌کننده اورانیوم دیدن کند؛ دو کشوری که (اورانیوم) نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه را تامین می‌کنند.»
دو منبع مطلع فرانسوی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که ماکرون با سفر به قزاقستان و ازبکستان در نظر دارد منافع امنیتی و انرژی فرانسه را تقویت کند. تایم در گزارش خود درباره سفر ماکرون به آسیای میانه و تحرکات دیگر کشورهای اروپایی برای تقویت روابط با این منطقه نوشت: «این تلاش‌ها در راستای تلاش‌های گسترده‌تر اروپا برای تنوع بخشیدن به سوخت‌های فسیلی روسیه است که اروپا سابقاً به آن متکی بود.» افراد مطلع درباره سفر ماکرون به قزاقستان و ازبکستان خبر دادند که رئیس‌جمهور فرانسه یک هدف دوم هم از این سفر دارد: «وسوسه کردن جمهوری‌های شوروی سابق برای نگاه کردن فراتر از وابستگی خود به روسیه.» تایم نوشت: «مقامات فرانسوی اعتقاد دارند که جنگ در اوکراین روابط طولانی‌مدت در منطقه (روابط بین کشورهای آسیای میانه با روسیه) را نابسامان کرده است و این موضوع فرصتی را (برای فرانسه و غرب) ایجاد می‌کند.»
وحشت در فرانسه!
خبر دیگر آن‌که در پی افزایش حس نفرت جهانی از صهیونیست‌های سراسر جهان پس از جنایت اخیرشان علیه مردم غزه، ۲۰ مرکز آموزشی یهودیان در پاریس تهدید به بمب‌گذاری و تخلیه شد. شبکه روسی راشاتودی در این خصوص گزارش کرد چندین مدرسه یهودی در سراسر پاریس، پایتخت فرانسه، در پی تهدید به بمب‌گذاری به طور کامل تخلیه شد. بر اساس این گزارش، تهدید‌هایی از سوی افراد ناشناس نگرانی‌هایی را در ۲۰ مرکز آموزشی در سراسر پایتخت فرانسه برانگیخته است. همچنین اخباری منتشر شده که حاکی از آن است، پلیس پاریس به سوی زنی که تهدید کرده بود در مترو خود را منفجر خواهد کرد تیراندازی کرد. وی در حین دستگیری مقاومت کرد و از ناحیه شکم مجروح شد اما بمبی از او پیدا نشد.
گفتنی است، فضای این روزهای پاریس شدیداً امنیتی است و سریال وحشتناکِ تهدیدها در این کشور ادامه دارد. چند روز پیش، پلیس پاریس هشداری کتبی مبنی بر بمب‌گذاری در موزه لوور این شهر دریافت کرده و در نتیجه آن، دستور تخلیه این موزه را صادر کرده بود. همچنین کاخ سلطنتی ورسای نیز به دلیل احتمال وجود تهدید امنیتی، تخلیه شد. همچنین یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های متروی فرانسه به نام «لیون» در پی کشف احتمالی مواد منفجره، تخلیه شد. چند روز بعد خبر آمد که مدرسه‌ای در شمال این کشور که پیشتر در آن چاقوکشی گزارش شده و به نوعی آغاز این تهدیدات با آن شروع شده بود، به دلیل بمب‌گذاری تخلیه شد. بعد باز قرعه به نام کاخ ورسای رسید و باز هم کاخ ورسای پیامی تهدیدآمیز به بمب‌گذاری دریافت کرد و به طور کامل تخلیه شد. ادامه این سریال به فرودگاه‌های فرانسه رسید؛ خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه به نقل از پلیس این کشور خبر داد که چند فرودگاه به دلیل «تهدید به حمله» تخلیه شده‌اند. در ادامه تهدیدها فرودگاه‌های شهرهای مختلف فرانسه از جمله لیل، نانت، بوردو و مون پلیه روز پنجشنبه (۲۷ مهر؛ ۱۹ اکتبر) پس از تهدید بمب‌گذاری مجددا تخلیه شدند.