مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، اظهارکرد: آمریکا باید پاسخگوی اقدامات و تصمیمات خود که باعث طولانی شدن جنگ در فلسطین شده، باشد.

شوشتری:  حماس بنائی برای نگه داشتن اسرا ندارد

 

مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، اظهارکرد: آمریکا باید پاسخگوی اقدامات و تصمیمات خود که باعث طولانی شدن جنگ در فلسطین شده، باشد.
 

«مهدی شوشتری» در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با تحولات اخیر در اراضی اشغالی و همچنین عملیات ۷ اکتبر که از سوی جریان مقاومت فلسطین انجام شد، گفت: تحولات فلسطین و بحران اشغال این منطقه، ریشه‌ای بیش از صد ساله دارد. اعلامیه بالفور در سال ۱۹۱۷ در حقیقت زمینه اشغال فلسطین را کلید زد 
و در ادامه در سال ۱۹۴۸ شاهد تشکیل رژیم صهیونیستی و اشغال فلسطین بودیم.
وی با بیان اینکه بحران فلسطین و اشغالگری صورت گرفته از سوی صهیونیست‌ها در طول ۷۵ سال گذشته، طولانی‌ترین بحران سیاسی و امنیتی دنیا است، ادامه داد: طی این سالها، تلاش‌های مختلفی از سوی جامعه بین‌المللی برای حل و فصل این بحران صورت گرفته و طرح‌های مختلفی ارائه شده است؛ اما به دلیل عدم توجه به ریشه‌های بحران اشغال فلسطین از یک‌سو و عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به توافقات صورت گرفته از سوی دیگر، هیچ‌گاه این توافقات به نتیجه نرسیده
است.
حماس بنائی برای نگه داشتن
اسرای غیرنظامی و غیراسرائیلی ندارد
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درخصوص آخرین گفت‌وگوهای ایران با حماس برای آزاد‌سازی زندانیان غیرنظامی و غیراسرائیلی با توجه به درخواست‌های صورت گرفته از سوی برخی از کشورها از تهران در این ارتباط، اظهارکرد: در جریان رایزنی‌هایی که با مقامات حماس از جمله آقای  اسماعیل هنیه در قطر داشتیم، این موضوع از طرف جمهوری اسلامی ایران مطرح شد. 
رهبران حماس نیز اعلام کردند که با آزادی غیرنظامیان موافق هستند و به صورت علنی هم این مطلب را اعلام کرده‌اند. 
آنها گفته‌اند که بنائی برای نگه‌داشتن اسرای غیرنظامی و غیراسرائیلی ندارند اما به خاطر شدت حملات و استمرار آنها، امکان تشخیص هویت و تفکیک اسرای نظامی از غیرنظامی و اسرائیلی از غیراسرائیلی را ندارند.
آغاز فعالیت مجدد سفارتخانه‌های ایران و سودان و اعزام سفیر به تهران و خارطوم در دستور کار دو کشور قرار دارد مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سؤالی در ارتباط با تصمیم اخیر ایران و سودان درخصوص ازسرگیری روابط و همچنین بیانیه مشترک منتشر شده از سوی دو کشور در این ارتباط  اظهار کرد: یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی گسترش تعامل و توسعه روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی می‌باشد و در این ارتباط اقدامات خوبی انجام شده و شاهد موفقیت‌های قابل توجهی نیز بوده‌ایم؛ چنان که در اسفندماه ۱۴۰۱ شاهد از سرگیری مجدد روابط ایران و عربستان بودیم.
شوشتری با بیان اینکه در جریان برگزاری اجلاس وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد در باکوی آذربایجان، بعد از چندین سال، وزیران امور خارجه ایران و سودان با یکدیگر دیدار کردند، خاطرنشان کرد: در این دیدار دو طرف درخصوص از سرگیری روابط به توافق رسیدند و گفت‌وگوها در این ارتباط ادامه پیدا کرد. تا اینکه حدود دو ماه پیش دو کشور در بیانیه مشترکی که به صورت همزمان در خارطوم و تهران منتشر شد، اعلام کردند که روابط سیاسی خود را از سرگرفته‌اند. 
وی تأکید کرد: این موضوع (بازگشایی سفارتخانه‌ها ) در دستور کار دو کشور است و روابط دو کشور در سطح سفیر خواهد بود.
مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه  گفت: روابط ایران و سودان روابط دیرینه‌ای است و امیدواریم با تصمیم مقامات دو کشور و اراده‌ای که وجود دارد، سطح روابط بین ایران و سودان به سطح قبلی بازگردد.
سفارت ایران رسماً در لیبی بازگشایی شده و مراحل اعزام سفیر به لیبی در حال انجام شدن است شوشتری همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چند ماه پیش لیبی اقدام به ارتقاء روابط خود در حد سفیر با ایران کرد و تهران نیز هیئتی را برای بازگشایی سفارت ایران در طرابلس به لیبی اعزام کرد، گفت: در سال ۲۰۱۵ به دلیل بحران و درگیری‌های داخلی در لیبی، ایران تصمیم گرفت که سفارت خود در طرابلس  را تعطیل کند. البته روابط با لیبی در این چند سال از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تونس دنبال می‌شد. 
گرچه سفارت لیبی در تهران همچنان دایر بود و در سطح کاردار فعالیت می‌کرد. اخیراً طرف لیبیایی تصمیم گرفته سطح نمایندگی خود را به سطح سفیر ارتقاء دهد و رسماً سفیر لیبی در تهران شروع به کار کرده است و ما هم متقابلا بعد از ۸ سال که سفارت‌مان در لیبی تعطیل بود، تصمیم گرفتیم دیپلمات‌های خود را به طرابلس اعزام کنیم. در حال حاضر سفارت ایران رسماً در لیبی بازگشایی شده و مراحل اعزام سفیر به لیبی در حال انجام شدن است.
تا به این لحظه اتفاق خاصی برای از سرگیری روابط ایران و مراکش رخ نداده است مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه همچنین درخصوص روابط ایران و مراکش و اینکه مهم‌ترین مانع برای از سرگیری روابط دو کشور چیست؟ اظهار داشت: همان‌طور که قبلا اشاره کردم، سیاست دولت سیزدهم ارتقاء روابط با تمام کشورهای اسلامی است و استثنایی در این زمینه وجود ندارد.
آقای دکتر امیرعبداللهیان نیز در سخنرانی که در عید قربان در جمع سفرای کشورهای اسلامی داشتند، اعلام کردند ایران آماده از سرگیری روابط با مراکش است. تا به این لحظه اتفاق خاصی در روابط دو کشور رخ نداده است و در صورت اراده و آمادگی طرف مغربی، ما در ایران آماده ازسرگیری روابط هستیم.
ملاحظات مصری‌ها برای گسترش روابط با ایران چیست؟
وی همچنین درخصوص آخرین تحولات در روابط ایران و مصر، با توجه به دیدار اخیر رؤسای‌جمهور دو کشور در ریاض و گفت‌وگوی وزیران امور خارجه تهران و قاهره در نیویورک و تصمیم آنها برای تهیه یک نقشه راه جهت گسترش روابط بین  دو کشورخاطرنشان کرد: مصر کشور مهمی در جهان اسلام و منطقه شمال آفریقا است. 
دو کشور ایران و مصر دارای سابقه طولانی تمدنی و فرهنگی هستند. دیدگاه‌های دو کشور در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، نزدیک به هم است.
شوشتری با اشاره به فعالیت دفتر حافظ منافع دو کشور در تهران و قاهره، تصریح کرد: ارتباط مستقیمی
بین مقامات دو کشور و دفاتر حافظ منافع وجود دارد و طی ماه‌های اخیر، دیدارها و گفت‌وگوهای مثبتی بین مقامات دو کشور انجام شده است که آخرین آن گفت‌وگوی رؤسای‌جمهور دو کشور در ریاض
بود. 
وزیران خارجه ایران و مصر نیز در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند. درخصوص وضعیت جاری فلسطین نیز وزرای خارجه دو کشور چندین نوبت با یکدیگر به صورت تلفنی رایزنی و گفت‌وگو داشته‌اند و امیدواریم با اراده‌ای که بین دو طرف وجود دارد، شاهد ارتقاء سطح تعاملات دیپلماتیک دو کشور باشیم.
متأسفانه برخی از گروه‌ها و احزاب سیاسی لبنان مخالف انجام گفت‌وگوهای ملی هستند شوشتری همچنین در پاسخ به این سؤال که از نظر تهران چه عواملی باعث این شده که لبنان همچنان با بن‌بست سیاسی رو‌به‌رو شود و نتواند رئیس‌جمهور انتخاب کند؟ اظهارکرد: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند باعث شود لبنان از این بحران خارج شود این است که گفت‌وگوهای ملی در لبنان شکل بگیرد و خروجی گفت‌وگوی ملی باید یک توافق و اجماع ملی باشد تا لبنانی‌ها بتوانند بر مشکلات و چالش‌های لبنان در ابعاد مختلف غلبه کرده و کشور را از این بن‌بست فعلی خارج کند.
وی عنوان داشت: ما اعتقاد داریم گروه‌ها، احزاب و مسئولان لبنانی از توانمندی، درک و هوشمندی لازم برخوردارند تا بتوانند مشکلات داخلی خود را، حل کنند. ما همچنین بر این موضوع تأکید داریم که موضوع انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان یک مسئله داخلی لبنانی است و باید از طریق گفت‌وگو و توافق ملی حل شود و برای کمک به تحقق این موضوع اعلام آمادگی کرده‌ایم.
مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه  با بیان اینکه متأسفانه برخی از گروه‌ها و احزاب سیاسی لبنان مخالف انجام گفت‌وگوهای ملی هستند، تصریح کرد: چندی پیش بار دیگر آقای نبیه بری رئیس‌مجلس لبنان موضوع گفت‌وگوهای ملی را مطرح کرد ولی تا‌کنون پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.