پنتاگون اعلام کرد، وزارت امور خارجه آمریکا با فروش ۴۰۰ موشک تام‌هاوک و تجهیزاتش به ژاپن در قالب معامله‌ای به ارزش ۲.۳۵ میلیارد دلار موافقت کرده است.

ژاپن از آمریکا موشک‌های «تام‌هاوک» به ارزش ۲/۵ میلیارد دلار می‌خرد

پنتاگون اعلام کرد، وزارت امور خارجه آمریکا با فروش ۴۰۰ موشک تام‌هاوک و تجهیزاتش به ژاپن در قالب معامله‌ای به ارزش ۲.۳۵ میلیارد دلار موافقت کرده است.
برخلاف تصور بسیاری که گمان می‌کنند ژاپن همچنان در مسیر اجتناب از گسترش توان نظامی خود حرکت می‌کند، در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که این کشور سرمایه‌گذاری فراوانی در عرصه نظامی انجام داده است، سرمایه‌گذاریی که پس از شروع جنگ اوکراین شدت نیز گرفته است. براساس استراتژی جدید امنیت ملی توکیو، ژاپن نه‌تنها هزینه‌های نظامی خود را دو برابر خواهد کرد و در پنج سال آینده حدود ۳۱۵ میلیارد دلار به بودجه دفاعی خود اضافه خواهد کرد، بلکه قابلیت «ضد‌حمله» جدیدی را ایجاد خواهد کرد که به این کشور امکان می‌دهد حملات تلافی‌جویانه‌ای را در قلمرو دشمن انجام دهد؛ اقدامی که انحراف قابل‌توجهی از سیاست قبلی این کشور به‌شمار می‌رود. باید توجه داشت که کارشناسان روابط بین‌الملل خاطرنشان ساخته‌اند ژاپن قطعاً قوه جمعیت‌شناختی، اقتصادی و فناورانه لازم برای تبدیل‌شدن به یک قدرت بزرگ را دارد. در این شرایط است که پنتاگون اعلام کرده است، وزارت امور خارجه آمریکا با فروش بالقوه ۴۰۰ موشک تام‌هاوک و تجهیزات مربوط به آن‌ها به ژاپن در قالب معامله‌ای به ارزش ۲.۳۵ میلیارد دلار موافقت کرده است. پنتاگون در حالی این معامله را اعلام کرد که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، و «شی جین‌پینگ»، همتای چینی او، روز چهارشنبه بر سر گشایش یک خط تلفن مستقیم ریاست جمهوری، از سرگیری ارتباطات بین ارتش‌های کشورهایشان و مقابله با تولید فنتانیل توافق کرده و پیشرفت ملموسی را در اولین مذاکرات رو در روی خود در عرض یک سال اخیر به نمایش گذاشتند و ژاپن یکی از رقبای منطقه‌ای چین محسوب می‌شود! به نوشته خبرگزاری رویترز، پنتاگون تصریح کرد، بسته معامله شده بین آمریکا و ژاپن شامل ۴۰۰ عدد موشک تام‌هاوک، ۱۴ سامانه تاکتیکی کنترل سلاح تام‌هاوک، نرم‌افزار، تجهیزات پشتیبانی، قطعات یدکی و پشتیبانی فنی است. به گزارش ایسنا، آژانس همکاری امنیتی دفاعی پنتاگون روز جمعه اطلاعیه این معامله بالقوه را به کنگره آمریکا فرستاد. پنتاگون اعلام کرد، شرکت تسلیحات‌سازی «ریتیون» پیمانکار اصلی این معامله تسلیحاتی است.
توافقنامه هسته‌ای آمریکا و فیلیپین
خبر دیگر آن‌که آمریکا و فیلیپین توافقنامه‌ای امضا کردند که به واشنگتن اجازه می‌دهد فناوری و مواد هسته‌ای را به مانیل صادر کند، کشوری که در حال بررسی استفاده از انرژی هسته‌ای برای کربن‌زدایی و تقویت استقلال انرژی خود است. خبرگزاری رویترز نوشته است، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا، در مراسم امضای قرارداد در حاشیه اجلاس سران اَپِِک در سانفرانسیسکو گفت: «ایالات متحده قادر خواهد بود تجهیزات و مواد را با فیلیپین به اشتراک بگذارد، در حالی که آن‌ها برای توسعه راکتورهای کوچک مدولار و دیگر زیرساخت‌های انرژی هسته‌ای غیرنظامی تلاش می‌کنند.» گفتنی است، فیلیپین نیز در سال‌های اخیر اختلافات زیادی را با چین داشته است. «فردیناند مارکوس جونیور»، رئیس‌جمهور فیلیپین، در سخنرانی خود گفت: «ما می‌بینیم که انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۳۲ به بخشی از ترکیب انرژی فیلیپین تبدیل می‌شود و خوشحالیم که این مسیر را با ایالات متحده دنبال می‌کنیم. انرژی هسته‌ای حوزه‌ای است که می‌توانیم نشان دهیم که اتحاد و مشارکت فیلیپین و ایالات متحده واقعا کار می‌کند.» گفتنی است، تا پایان سال ۲۰۲۲، آمریکا دارای ۲۳ توافقنامه بود که ۴۷ کشور، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تایوان را پوشش می‌داد.