اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک در یادداشتی از فردریک کمپ رئیس این اندیشکده در روز 18 نوامبر ایده ناتو خاورمیانه‌ای علیه ایران و محور مقاومت را مطرح می‌کند و عنوان می‌دارد

شورای آتلانتیک: نیاز واقعی، شکست ایران است، کاری که نه اسرائیل و نه آمریکا توانایی انجام آن را ندارند

اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک در یادداشتی از فردریک کمپ رئیس این اندیشکده در روز ۱۸ نوامبر ایده ناتو خاورمیانه‌ای علیه ایران و محور مقاومت را مطرح می‌کند و عنوان می‌دارد: همان‌طور که رئیس‌جمهور آیزنهاور گفته است، «اگر نمی‌توانید مشکلی را همان‌طور که هست حل کنید، آن را بزرگ کنید.» برای خاورمیانه (غرب آسیا) امروز، ارزش آن را دارد که این توصیه را برای گسترش راه‌حل برای شاید مشکل‌زاترین منطقه جهان به کار ببریم.
رئیس شورای آتلانتیک در سخنانی مضحک می‌افزاید: نیاز فوری به کشورهای عربی و اسرائیلی میانه‌رو و مدرن وجود دارد تا بی‌سر و صدا پایه‌گذاری یک سازمان امنیت جمعی مانند ناتو و یک بدنه اقتصادی مشابه اتحادیه اروپا را آغاز کنند. این نهادها با مقابله با چرخه‌های بی‌امان خشونت، پتانسیل منطقه را باز می‌کنند.
این اندیشکده می‌افزاید: در میان وحشت ۷ اکتبر و جنگ مداوم اسرائیل در غزه، چنین تصوراتی ممکن است مانند یک خیال ساده به نظر برسد. با این حال، برخی از مقامات ارشد در خاورمیانه (غرب آسیا) از قبل به این عبارات فکر می‌کنند و برای من استدلال می‌کنند که چنین رویکردی موثرترین راه برای مقابله با جنگ نیابتی ایران است که بدون آن حملات حماس اتفاق نمی‌افتد.
در ادامه عنوان شده است: با توجه به ویژگی‌های تاریخی و جغرافیایی خاورمیانه (غرب آسیا)، هر چه کشورهای آن تصور می‌کنند، به‌طور متفاوتی تکامل می‌یابد. جایی که درس اروپایی کاربرد دارد این است که بهتر است با هسته کوچکی از کشورهای متعهد شروع کنید و سپس از آنجا گسترش پیدا کنید. ناتو در سال ۱۹۴۹ با تنها ۱۲ کشور از جمله ایالات متحده و کانادا از خارج از اروپا متولد شد و اکنون شامل سی و یک عضو است. جامعه زغال‌سنگ و فولاد اروپا در سال ۱۹۵۲ با شش کشور تأسیس شد که به عنوان پیشرو برای بیست و هفت عضو فعلی اتحادیه اروپا عمل می‌کند.
آتلانتیک با اشاره به سخنان خیانت بار ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در سال ۲۰۲۲ در مصاحبه‌ای با CNBC عنوان می‌دارد: «من یکی از اولین افرادی خواهم بود که ناتوی خاورمیانه (غرب آسیا) را تایید می‌کنم.» ملک عبدالله خاطرنشان کرد که اردن از قبل با ناتو همکاری نزدیک دارد و چندین دهه است که با نیروهای ائتلاف «شانه به‌ شانه» جنگیده است. در حالی که تضاد کنونی باعث می‌شود چنین دیدگاه‌هایی دور از ذهن به نظر برسند، خطر تشدید این مفهوم را ضروری‌تر می‌کند.
این اندیشکده با تایید رذیلانه کشتار وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و با اتهام زنی واهی به ایران و چشم‌پوشی از حضور نکبت‌بار رژیم صهیونیستی در تمام بحران‌های منطقه عنوان می‌دارد: اسرائیل چاره‌ای جز انجام جنگ علیه حماس و از بین بردن توانایی آن در اداره غزه ندارد. با این حال، حتی اگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بتواند تهدید نظامی حماس را «ریشه‌کن» کند، منشأ بی‌ثباتی منطقه‌ای را مورد بررسی قرار نمی‌دهد: ایران، ایدئولوژی افراطی‌اش، و حمایتش از گروه‌های نیابتی- حزب‌الله لبنان، حماس در غزه. و حوثی‌ها در یمن.
این اندیشکده می‌افزاید: در چنین فضائی حاکمان ایران می‌توانند به بهترین نحو به گسترش نفوذ گسترده خود در سراسر خاورمیانه ادامه دهند، نفوذی که در طول زمان از درگیری‌های لبنان، یمن، سوریه و بین فلسطینی‌ها و اسرائیل به وجود آمده است..
در ادامه عنوان شده است: بهترین راه برای مقابله با این بی‌ثباتی ناشی از ایران این خواهد بود که کشورهای عربی میانه‌رو خلیج‌فارس و منطقه با تکیه بر توافقات ابراهیم، همکاری امنیتی خود را تعمیق بخشند و همزمان همکاری امنیتی، فناوری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری خود را بیشتر گسترش دهند.
رئیس آتلانتیک عنوان می‌دارد: برای پیروزی در این مبارزه، ریشه‌کن کردن حماس ضروری است اما کافی نیست، در حالی که نیاز واقعی شکست ایران است، کاری که نه اسرائیل، نه کشورهای عربی میانه‌رو و نه ایالات متحده آمادگی نظامی برای انجام آن را ندارند. وقتی به همه گزینه‌های مقابله با ایران نگاه می‌شود، گزینه ایجاد معماری مشترک امنیتی و اقتصادی جذاب‌ترین آنهاست.
این اندیشکده می‌افزاید: مفهوم یک سیستم امنیتی منطقه‌ای نزدیک‌تر، که با ایالات متحده همکاری می‌کند، کاملاً جدید نیست. تلاش‌ها شامل مداخلات اعضای اتحادیه عرب در یمن(جنگ ظالمانه عربستان سعودی و امارات علیه مردم مظلوم یمن)، شورای همکاری خلیج‌فارس و ائتلاف استراتژیک خاورمیانه (غرب اسیا) در سال ۲۰۱۷ است. عملیات طوفان صحرا، که کویت را در سال ۱۹۹۱ آزاد کرد، نمونه همکاری امنیتی بود و سی و پنج مورد را شامل شد. ایالات، از جمله هفت کشور عربی. همچنین تلاش‌هایی برای یکپارچگی اقتصادی بیشتر از طریق شورای همکاری خلیج‌فارس صورت گرفته است. با این حال، همه این اقدامات و نهادها فاقد جاه‌طلبی کافی برای ایجاد تغییر دائمی در منطقه‌ای هستند که اسرائیل را نیز در بر گرفته است.
آتلانتیک همچنین اظهار می‌دارد: به همان اندازه که ایجاد اعتماد کافی بین اسرائیل و کشورهای عربی دشوار خواهد بود، به‌ویژه در حال حاضر، تلاش‌های قبلی نیز به بی‌اعتمادی در میان کشورهای عربی منجر شده است.
کمپ رئیس شورای اتلانتیک به طور ضمنی وحشی‌گری صهیونیست‌ها در غزه را بازدارنده در برابر عادی‌سازی می‌داند و به این رژیم توصیه می‌کند: در حال حاضر، توپ در زمین اسرائیل است تا جنگ خود با حماس را به گونه‌ای مدیریت کند که درهای این احتمالات را نبندد.