یک پایگاه خبری در گزارشی به ویژگی‌ها و مزیت‌های موشک جدید ‌هایپرسونیک ایران پرداخت و با توجه به زمان رونمایی آن در میان تحولات منطقه، آن را موجب تقویت توانمندی‌های دفاعی ایران عنوان کرد.

اهمیت زمان رونمایی از دستاورد تازه دفاعی ایران از نگاه المانیتور
یک پایگاه خبری در گزارشی به ویژگی‌ها و مزیت‌های موشک جدید ‌هایپرسونیک ایران پرداخت و با توجه به زمان رونمایی آن در میان تحولات منطقه، آن را موجب تقویت توانمندی‌های دفاعی ایران عنوان کرد.

رونمایی ایران از یک موشک‌ هایپرسونیک جدید در یک پایگاه خبری، «تقویت بالقوه توانمندی‌های نظامی ایران» در بحبوحه جنگ رژیم صهیونیستی – حماس توصیف شده است.
پایگاه خبری المانیتور در این‌باره نوشت: نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از موشک ‌هایپرسونیک «فتاح ۲» در دانشگاه علوم هوا فضا عاشورا و با حضور «آیت‌الله سید علی خامنه‌ای» مقام معظم رهبری ایران رونمایی کرد. ایران اولین موشک‌ هایپرسونیک خود را در ژوئن رونمایی کرده و گفته بود این موشک قادر به اصابت به اهدافی در فاصله هزار و ۴۰۰ کیلومتری است. بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی ایران، فتاح ۲ هم در دسته‌بندی موشک‌های گلایدر‌ هایپرسونیک و هم موشک‌های کروز هایپرسونیک قرار دارد.
کلاهک گلایدر ‌هایپرسونیک‌ها توسط موشکی مانند موشک‌های بالستیک پرتاب می‌شوند، در حالی که موشک‌های کروز هایپرسونیک خودشان برای شلیک شدن موتور مجزا دارند. سرعت موشک‌های ‌هایپرسونیک ۵ برابر سرعت صوت و یا فراتر از آن است.
پایگاه خبری المانیتور درباره اهمیت رونمایی از این موشک نوشت: توسعه موشک‌های ‌هایپرسونیک توانمندی‌های نظامی ایران را تقویت می‌کند. طبق گزارش دانشگاه نیروی هوائی آمریکا در سال ۲۰۲۲، هرچه سرعت موشک ‌هایپرسونیک بالاتر و ارتفاع پرواز آن پایین‌تر باشد، مدت‌زمان پرواز کاهش یافته و قدرت مانور آن بیشتر شده و رهگیری آن توسط رادارها دشوارتر می‌شود.
از طرفی، این گزارش بیان می‌کند موشک‌های ‌هایپرسونیک با چالش‌های عملیاتی متعددی روبه‌رو هستند که از جمله، دشواری کنترل مسیرهای پرواز است.
رونمایی از فتاح ۲ همزمان با جنگ رژیم صهیونیستی و جنبش حماس در نوار غزه انجام شد. ایران مطلع بودن از حمله ۷ اکتبر حماس به اراضی اشغالی و دست داشتن در آن را رد اما حمایت از حماس در این جنگ را اعلام کرده است. ایران در کنار موشک‌های ‌هایپرسونیک، موشک‌های سوپرسونیک هم تولید می‌کند.
موشک‌های سوپرسونیک می‌توانند یک تا ۵ برابر سرعت صوت پرواز کنند. ایران در اوت گفته بود که به فناری تولید موشک‌های کروز سوپرسونیک دست یافته است.
گزارش المانیتور درباره اهمیت دستاورد تازه دفاعی ایران در پی آن منتشر شد که یک‌شنبه گذشته، در جریان بازدید فرمانده کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، موشک ‌هایپرسونیک فتاح ۲
رونمایی شد.
فتاح ۲ موشک ‌هایپرسونیکی از انواع موشک‌های بالستیک ایرانی است که مجهز به سرجنگی با قابلیت گلاید و کروز است که در دسته تسلیحات HGV و HCM دسته‌بندی می‌شود. تنها چهار کشور از جمله ایران فناوری این نوع از تسلیحات‌ هایپرسونیک را در اختیار دارند.
موشک‌ هاپیرسونیک فتاح با برد ۱۴۰۰ کیلومتر و مجهز به سرجنگی مانوردهنده نیز خرداد ماه امسال رونمایی شده بود.
تـســلیـحـات (HGV) ن Hypersonic glide vehicles
نوعی از موشک‌های ‌هایپرسونیک است که با یک موشک تا ارتفاع بالا (بیرون جو) هدایت می‌شود و پس از بازگشت به داخل جو تا رسیدن به هدف خود مانور می‌دهد.
تـسـلیـحـات (HCM) ن hypersonic cruise missileنیز از دیگر انواع موشک‌های ‌هایپرسونیک است که با یک موشک به سرعت مافوق صوت می‌رسد و پس از آن با استفاده از موتور تنفس طبیعی اسکرم‌جت به حرکت خود ادامه می‌دهند. مزیت استفاده از این نوع، استفاده از موشک‌های کوچک‌تر برای پرتاب به سوی اهداف هستند که به هزینه کمتر و سهولت پرتاب منجر می‌شود.
این دستاورد تازه دفاعی ایران که با تکیه بر توانمندی‌ها و دانش داخلی ارائه شد، مورد توجه رسانه‌های صهیونیستی نیز قرار گرفت که اعلام کردند ایران از یک موشک ‌هایپرسونیک جدید رونمایی کرده است و این موشک به‌گونه‌ای طراحی شده که توان عبور از سامانه دفاعی «خِتْس» را دارد.
به گزارش ایسنا، این رسانه‌ها اذعان کردند که ساخت این موشک تهدیدی برای رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌رود.