داگلاس مک گرگور مشاور سابق پنتاگون با اشاره به «فرار پرتعداد نظامیان اوکراینی از میادین جنگ» اعلام کرد ارتش اوکراین در آستانه سقوط است.
 
 
 

 

داگلاس مک گرگور مشاور سابق پنتاگون با اشاره به «فرار پرتعداد نظامیان اوکراینی از میادین جنگ» اعلام کرد ارتش اوکراین در آستانه سقوط است.
نزدیک به دو سال از جنگ اوکراین می‌گذرد. در شرایط کنونی کمتر کارشناس، سیاستمدار و رسانه غربی وجود دارد که به این نتیجه نرسیده باشد جنگ کنونی به بن‌بست رسیده و هیچ کورسوی امیدی برای پیروزی کی‌یف و بازپس گرفتن سرزمین‌های از دست رفته وجود ندارد. شکست سنگین اوکراین در ضدحمله تابستان گذشته و از دست دادن ده‌ها هزار سرباز به این ارزیابی قوت بخشیده است. مشاور سابق پنتاگون نیز از فرار گسترده سربازان اوکراینی خبر داده و می‌گوید «ارتش این کشور در آستانه سقوط است». مسئله‌ای که کمتر مقام سیاسی و نظامی غربی به آن علناً اعتراف می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، ژنرال «داگلاس مک گرگور» گفت: «تعداد زیادی از نیروهای اوکراینی اکنون در حال فرار از میدان جنگ هستند و در ارتش اوکراین، فرماندهان زیادی هستند که کل اعضای واحدهای تحت فرماندهی آنها به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی‌رسد.» پیش از این نیز گزارش‌هایی منتشر شده بود که نشان می‌داد در اوکراین قبرستان‌ها دیگر جایی برای دفن سربازان کشته‌شده جدید ندارند. این مقام سابق پنتاگون با تاکید بر اینکه کی‌یف از هم‌اکنون این جنگ را باخته است، گفت: ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نیز از قبل راه‌های فرار زیادی برای خود پیش‌بینی کرده است. مک گرگور تاکید کرد: زلنسکی میلیون‌ها اوکراینی را خشمگین و آنها را در مسیر یک فاجعه واقعی هدایت کرد. 
خشم زلنسکی 
روزنامه فایننشال‌تایمز هم در گزارشی وضعیت بحرانی زلنسکی را برای جلب کمک‌های غربی‌ها یادآور شده و نوشته است: اوکراین پس از شکست در ضدحملاتش، حمایت‌های غربی را از دست می‌دهد و این کشور جنگ‌زده از این مسئله «خشمگین» است و همچنین شدیدا به آمریکا و اتحادیه اروپا نیاز دارد تا کمک‌ها و بودجه‌های خود را به کی‌یف دوبرابر کنند.» به گزارش ایسنا، سردبیران روزنامه فایننشال‌تایمز در ادامه این مطلب با اشاره به بحران‌های مالی اتحادیه اروپا و کنگره ایالات متحده و همچنین درگیری‌های جاری در منطقه غرب آسیا تاکید می‌کنند: اوکراین با یک‌سری مشکلات مواجه است. به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا نمی‌تواند بودجه «تسهیلات صلح» خود را رفع کند. در ایالات متحده، کاخ سفید نیز با مشکل مواجه است و نمی‌تواند کنگره را برای تصویب لایحه کمک دیگری به اوکراین متقاعد کند. در همین حال، توجه و منابع غرب به‌دلیل جنگ اسرائیل و حماس منحرف شده است. فایننشال‌تایمز در ادامه می‌افزاید: اتحادیه اروپا باید راهی بیابد تا ۵۰ میلیارد یورو از بودجه تسهیلات صلح را اجرائی کرده تا بتواند از این طریق سریعا به کی‌یف کمک کند. همچنین تحریم‌های بیشتر و بهتر علیه روسیه و تولیدات نظامی می‌تواند در این روند کارساز باشد.
شنگن نظامی!
خبر دیگر این که در بحبوحه جنگ اوکراین برخی مقامات اروپایی خواستار ایجاد یک «شنگن» نظامی در این اتحادیه شدند. رئیس لجستیک اروپایی ناتو در این زمینه از کشورهای اروپایی خواسته تا یک منطقه «نظامی شنگن» ایجاد کنند تا امکان جابه‌جایی سریع نیروها، تجهیزات و مهمات در صورت جنگ با روسیه فراهم شود. به گزارش ایسنا، ژنرال «الکساندر سولفرانک»، رئیس امور لجستیکی اروپایی ناتو در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: ما داریم زمان را از دست می‌دهیم. کاری که در زمان صلح انجام نمی‌دهیم، در صورت وقوع بحران یا جنگ، آماده نخواهد بود.