خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در روز 27 نوامبر 2023‌، 6 آذر به رونمایی از ناوشکن دیلمان در ناوگان شمال نداجا پرداخته است.

آسوشیتدپرس: ایران یک کشتی جنگی پیشرفته را به ناوگان دریای خزر اضافه می‌کند

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در روز ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳‌، ۶ آذر به رونمایی از ناوشکن دیلمان در ناوگان شمال نداجا پرداخته است.

 
این خبرگزاری مطرح آمریکایی عنوان می‌دارد: نیروی دریایی(ارتش) ایران روز دوشنبه ۲۷ نوامبر یک ناوشکن با قابلیت پرتاب کروز را به ناوگان خود اضافه کرد.
در ادامه این گزارش عنوان شده است: ناوشکن ۱۴۰۰ تنی دیلمان که به نام شهری در شمال ایران نامگذاری شده است، ۹۵ متر (۳۱۲ فوت) طول و ۱۱ متر (۳۶ فوت) عرض دارد و قادر به پرتاب اژدر در حین حرکت با سرعت ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتر در ساعت، ۳۵ مایل در ساعت) است. 
این رسانه آمریکایی خاطرنشان کرد: ناوشکن دیلمان می‌تواند بیش از ۱۰۰ هدف شامل شناور، پهپاد، بالگرد، زیردریایی و هواپیما را به‌طور همزمان شناسایی کند. 
آسوشیتدپرس تصریح کرد: سردار سرلشکر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در مراسم افتتاح دیلمان، دریای خزر را دریای صلح و آرامش خواند.
در ادامه این گزارش عنوان شده است: این ششمین کشتی جنگی ایران است که در دریای خزر، بزرگ‌ترین آب داخلی جهان، مشترک بین روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ایران، راه‌اندازی شده است.
این خبرگزاری عنوان داشت: کشتی‌های جنگی ایران در سال‌های اخیر گهگاه از پایگاه‌های دریایی روسیه و آذربایجان در این دریا بازدید کرده‌اند.
در پایان این گزارش عنوان شده است: در حالی که روسیه بزرگ‌ترین قدرت دریایی در دریای خزر است، ایران از اواخر دهه ۱۹۶۰ تلاش کرده است تا در دریا حضور داشته باشد و از دهه ۱۹۹۰ بر قدرت خود افزوده است. ایران همچنین دارای سه پایگاه دریایی در سواحل دریای خزر است.