پایگاه تحلیلی «کانورسیشن» در گزارشی از سن بالای رؤسای‌جمهور اخیر آمریکا از رواج پیرسالاری در این کشور خبر داده است.

گزارش خواندنی «کانورسیشن» از رواج پیر‌سالاری در کاخ سفید

پایگاه تحلیلی «کانورسیشن» در گزارشی از سن بالای رؤسای‌جمهور اخیر آمریکا از رواج پیرسالاری در این کشور خبر داده است.
انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال آینده قرار است برگزار شود و از همین الان فضای سیاسی و رسانه‌ای این کشور به‌شدت انتخاباتی شده است. طبق نتایج نظرسنجی‌ها، آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که جو بایدن برای دومین دور ریاست‌جمهوری «بسیار پیر» است. رسانه‌های جمهوری‌خواه نیز طی ماه‌های اخیر به‌شدت متمرکز به سن بایدن‌، سوتی‌ها، گاف‌ها و حرکات عجیب و غریب وی شده‌اند و این باور را جا انداخته‌اند که بایدن به‌دلیل سن بالا لیاقت ریاست‌جمهوری آمریکا را ندارد. این باور در بین دموکرات‌ها نیز رسوخ کرده و آنها نیز در کاندیداتوری بایدن دچار تردید شده‌اند. اما پایگاه آمریکایی «کانورسیشن» مشکل پیری را تنها مختص بایدن ندانسته و نوشته است رئیس‌جمهوری اخیر آمریکا در میان ۳ تن از پیرترین رهبران تاریخ این کشور قرار دارد و این از تشدید جریان «پیرسالاری» در ایالات متحده خبر می‌دهد. به گزارش ایسنا، «کانورسیشن» در گزارش خود درباره افزایش سن مقامات حاکم بر آمریکا نوشته است: «وقتی بیل کلینتون در اوایل سال ۲۰۲۳ به مناسبت سی‌امین سالگرد تصویب قانون مرخصی پزشکی و خانوادگی به کاخ سفید آمد، ۷۷ سال سن داشت و ۳۰ سالی می‌شد که به این ساختمان پا نگذاشته بود؛ اما رئیس‌جمهور فعلی آمریکا از کلینتون هم چهار سال پیرتر است!»
بر اساس این گزارش جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا با ۸۱ سال سن، نخستین سیاستمدار تاریخ آمریکا است که در این سن و سال هنوز قدرت را در دست دارد و برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ هم اعلام نامزدی کرده است! رقیب اصلی بایدن، یعنی دونالد ترامپ هم ۷۷ ساله است. یک نظرسنجی در ماه اکتبر(مهر) نشان داد که حدود سه‌چهارم رأی‌دهندگان آمریکایی باور دارند بایدن برای ریاست‌جمهوری زیادی پیر است. نیمی از رأی‌دهندگان هم همین نظر را درباره ترامپ دارند. «کانورسیشن» می‌افزاید: جورج اچ. دابلیو. بوش، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا در انتخابات ۱۹۹۶ از رقابت با کلینتون صرف‌نظر کرد؛ اما اگر وارد عرصه انتخابات شده و پیروز می‌شد، در روز آغاز به‌کار خود ۷۲ ساله بود. او در عوض ترجیح داد که به فعالیت‌های بشردوستانه، چتربازی و نوه‌هایش بپردازد. با نگاهی به سال‌های پس از ریاست‌جمهوری بوش و همچنین ایده‌آل‌های بازنشستگی در آمریکا، این پرسش به وجود می‌آید که افراد مسنی مانند بایدن و ترامپ که بیش از ۱۵ سال پیرتر از میانگین سن بازنشستگی آمریکا هستند، بار دیگر به دنبال تصدی یکی از دشوارترین مشاغل دنیا هستند.
جریان حاکم پیرسالاری
این گزارش می‌افزاید: «بایدن و ترامپ دو تن از پیرترین افرادی هستند که رئیس‌جمهوری آمریکا بوده‌اند. ویلیام هنری هریسون، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا با ۶۸ سال سن، به مدت ۱۴۰ سال رکورددار این امر بود؛ تا اینکه رونالد ریگان در ۱۹۸۱ با ۶۹ سال سن، از هریسون سبقت گرفت.در پایان دوره ریاست‌جمهوری رونالد ریگان، او ۷۷ ساله بود. ترامپ در هنگام خروج از کاخ سفید ۷۴ سال داشت و حالا در جایگاه سومین رئیس‌جمهوری پیر آمریکا پشت‌سر ریگان و بایدن ایستاده است. «کانورسیشن» می‌افزاید: آمارها نشان می‌دهد که میانگین سن در آمریکا ۳۸.۹ سال است؛ میانگین سن در مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا به ترتیب ۵۸ و ۶۴ سال است. به همین دلیل است که بسیاری حکومت آمریکا را حکومت سالخوردگان یا پیرسالاری می‌دانند.
محدودیت سنی؟
بر اساس این گزارش درخواست‌های زیادی برای وضع محدودیت سنی بر مشاغل انتخاباتی فدرال آمریکا مطرح شده است. هرچه باشد، مقامات اجرای قانون فدرال حداکثر تا ۵۷ سالگی حق کار دارند و کارکنان پارک‌های ملی ایالات متحده هم همین‌طور. اما اضطراب‌آورترین شغل در این کشور هیچ محدودیت سنی ندارد. اما این تنها راه تأیید صلاحیت سیاستمداران پیر آمریکا نیست. نیکی هیلی، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا پیشنهاد آزمون «توانمندی ذهنی» برای نامزدهای بالای ۷۵ سال را مطرح کرده است. او می‌گوید قبولی در این آزمون لازمه شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری است، اما پس از پیروزی در انتخابات، رد شدن در این آزمون موجب برکناری شخص از مقام خود نمی‌شود. در انتها، یک گزینه دیگر این است که با بالارفتن سن، سیاستمداران کمی از خود گذشتی به خرج داده و عرصه را به نفع جوان‌ترها ترک می‌کنند. آنها باید خردمندانه رفتار کرده و به یاد داشته باشند که زندگی تنها به کارکردن محدود نمی‌شود.