وزیر امور خارجه گفت: آمریکا در سال ۲۰۰۶ و تحولات پس از آن در مورد لبنان تلاش زیادی کرد، در درجه اول برای نابودی و حذف حزب‌الله در لبنان و سپس برای خلع سلاح حزب‌الله در لبنان، لیکن هیچ یک از این آرزوها به مرحله عمل نرسید و امروز حزب‌الله یکی از قوی‌ترین نیروهای مقاومت در منطقه است.
در گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با الجزیره مطرح شد
 

 

وزیر امور خارجه گفت: آمریکا در سال ۲۰۰۶ و تحولات پس از آن در مورد لبنان تلاش زیادی کرد، در درجه اول برای نابودی و حذف حزب‌الله در لبنان و سپس برای خلع سلاح حزب‌الله در لبنان، لیکن هیچ یک از این آرزوها به مرحله عمل نرسید و امروز حزب‌الله یکی از قوی‌ترین نیروهای مقاومت در منطقه است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در روزهای گذشته با شبکه خبری الجزیره در خصوص تحولات منطقه و مسئله فلسطین گفت‌گو کرد.
وزیر خارجه کشورمان در ابتدای این گفت‌و‌گو ضمن تقدیر از شبکه الجزیره برای پوشش خبری جنایات صهیونیست‌ها در غزه، عنوان داشت: رژیم اسرائیل بدون حمایت کامل آمریکا قادر نبود چنین جنایاتی را برای چندمین بار علیه فلسطین مرتکب شود. مسئولیت آنچه که در ۶ هفته گذشته شاهد بودیم به طور مستقیم متوجه آمریکا و جنایتکاران جنگی رژیم اسرائیل است.
وی افزود: این تجاوز و جنایات باید متوقف شود و این آتش‌بس موقت باید تبدیل به یک آتش‌بس دائم شود، در غیر این صورت منطقه با شرایط جدیدی مواجه خواهد شد و رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها باید تبعات سخت هرگونه عدم توقف پایدار جنایات جنگی اسرائیل را
بپذیرند.
امیرعبداللهیان درباره نقش آمریکا در این جنگ خاطرنشان کرد: اسرائیل از ادامه و توسعه جنگ استقبال خواهد کرد، اما در صورتی این وضعیت مورد استقبال اسرائیل خواهد بود که مثل شش هفته گذشته نظامیان آمریکا و همه بخش‌های امنیتی، سیاسی و رسانه‌ای آمریکا به صورت کامل در کنار رژیم جعلی اسرائیل قرار داشته باشند. ما از طریق واسطه‌هایی مطلع شدیم که در ۱۰ روز گذشته دولت آمریکا و کاخ سفید به این جمع‌بندی رسیده‌اند که این‌گونه ادامه دادن به حمایت از اسرائیل حتی به نفع سیاستمداران آمریکا و کاخ سفید نیست و آمریکا اکنون اراده لازم را برای توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل و رسیدن به یک آتش‌بس پایدار، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، جلوگیری از کوچ اجباری و احترام به حقوق فلسطینیان دارد.
آمریکایی‌ها همواره
در پیام‌ها تأکید کرده‌اند که
به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستند
امیرعبداللهیان در ادامه اظهار داشت: ما پیام‌هایی را در شش هفته گذشته از آمریکا از طریق دیپلماتیک، به طور مشخص از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع ایالات متحده آمریکاست، دریافت کردیم. آمریکایی‌ها همواره در پیام‌ها تاکید کرده‌اند که به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستند. البته ما در پاسخ به آنها اعلام کردیم که اگرچه شما می‌گویید به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستید اما با قرار گرفتن در کنار رژیم اسرائیل و ارسال گسترده سلاح و امکانات از همه پایگاه‌های آمریکایی در منطقه به سوی رژیم اسرائیل و تل‌آویو عملا شدت و دامنه جنگ را گسترش داده‌اید. طبعا گسترش دامنه جنگ در منطقه در هفته‌های گذشته بخشی از واکنش طبیعی نیروهای مقاومت در منطقه علیه این اقدام یکجانبه و حمایت کامل نظامی آمریکا از حملات اسرائیل و کشتار و قتل عام زنان و کودکان فلسطینی بود.
هر اقدام رژیم صهیونیستی
علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران با پاسخی پشیمان‌کننده
مواجه خواهد شد
وی درباره تهدید صهیونیست‌ها به ترور فرماندهان مقاومت اسلامی و پاسخ ایران به این تهدیدات عنوان داشت: ما با صدای بلند همواره در حمایت از فلسطین و مقاومت سخن گفته‌ایم. البته برای موضوع فلسطین راه‌حل سیاسی و دموکراتیکی را در سازمان ملل متحد به ثبت رسانده‌ایم. طبعاً هر اقدام رژیم صهیونیستی علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران با پاسخی پشیمان‌کننده مواجه خواهد شد.
سکاندار دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤالی درباره طرح
دو کشوری تصریح کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت واحد فلسطینی در سراسر سرزمین تاریخی و مادری فلسطینیان به پایتختی قدس شریف حمایت می‌کنیم. راهکار سیاسی ایران مبتنی بر برگزاری رفراندومی بین ساکنان اصیل فلسطین- شامل یهودیان، مسیحیان و مسلمانان- و تعیین سرنوشت از طریق رفراندوم است. ما معتقدیم این مردم اصیل فلسطین هستند که باید تصمیم بگیرند. وقتی از مردمان اصیل فلسطین سخن می‌گوییم، علاوه‌بر مسلمانان و مسیحیان، به حقوق مردمان یهودی اصیل فلسطینی نیز توجه داریم. طبعاً جمهوری اسلامی ایران به انتخاب، رأی و نظر مردمان اصیل فلسطین احترام خواهد گذاشت.
هنوز ۹۰ درصد توان
و تسلیحات مقاومت وارد نشده است
امیرعبداللهیان افزود: علی‌رغم گذشت ۶ هفته از تجاوزات گسترده صهیونیست‌ها علیه غزه، و در حالی که آنها اعلام می‌کردند هدفشان نابودی حماس است، حماس در غزه استقرار و بر آن کنترل و اشراف دارد. من شب گذشته با آقای شیخ اسماعیل هنیه در دوحه گفت‌وگو داشتم و روز قبل از آن در بیروت با گروهی از رهبران جهاد اسلامی و حماس دیدار داشتیم آنها اطمینان دادند که تاکنون تنها حداکثر ۱۰ تا ۱۲ درصد از امکانات تسلیحاتی که در درون غزه در اختیار دارند و نیروهای مقاومتی که در اختیارشان هست را وارد صحنه مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی و تجاوز زمینی رژیم صهیونیستی در غزه کردند و حدود ۹۰ درصد از توان، نیروی انسانی و تسلیحات هنوز در اختیارشان
هست.
التماس غربی‌ها به حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: تنها در ۶ هفته گذشته بیش از ۲۸ بار آمریکا و برخی کشورهای غربی به حزب‌الله پیام دادند و گفتند: «لطفاً خویشتنداری کنید و مانع توسعه جنگ علیه رژیم اسرائیل شوید.» پس آینده غزه را مردم فلسطین رقم خواهند زد. آینده فلسطین را مردم فلسطین تعیین خواهند
کرد.
دیوان بین‌المللی کیفری اجازه ندهد مرتکبین جرایم بین‌المللی
بی‌کیفر بمانند
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه‌هایی به رئیس و دادستان دیوان بین‌المللی کیفری، بر ضرورت تسریع در رسیدگی این دیوان به پرونده فلسطین و محاکمه جنایات اخیر در غزه تاکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بمباران وحشیانه غزه و تجاوز زمینی به آن از سوی رژیم صهیونیستی و شهادت بیش از ١۴٠٠٠ نفر از مردم بیگناه و مجروح شدن بیش از ٣٢٠٠٠ انجامیده است، آنها را مصداق ارتکاب جرایم خطیر بین‌المللی از قبیل جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی دانسته است.
امیرعبداللهیان حمایت برخی از کشورها از رژیم غاصب صهیونیستی را موجبات قلدری و ادامه سبعیت و خشونت این رژیم در ارتکاب جنایات بین‌المللی در کمال آرامش و بی‌کیفر مانی دانست و بر تعهد حقوقی دیوان بین‌المللی کیفری در انجام وظایف خود مبنی بر تعقیب مرتکبین این جنایات برای پایان بخشیدن به بی‌کیفری تاکید کرد.
وزیر امور خارجه با اشاره به رسیدگی پرونده فلسطین نزد دیوان، اقدام دیوان بین‌المللی کیفری در این رابطه را آزمونی برای استقلال و بیطرفی قضائی آن دانسته و افزوده است که اکنون زمان آن است که دیوان تصمیم بگیرد که در برابر فشار و منافع برخی از قدرت‌ها مقاومت کند یا با عقب‌نشینی در این مسیر اجازه دهد که بی‌رحمی‌های ارتکابی توسط رژیم اشغالگر بی‌کیفر باقی بماند.
امیرعبداللهیان در این نامه افزوده است که از دیوان بین‌المللی کیفری انتظار می‌رود که اجازه ندهد مرتکبین جرایم خطیر بین‌المللی بی‌کیفر مانده و با تبعیت از وظیفه اصلی‌اش که در اساسنامه رم بر آن تاکید شده است، با اجتناب از استانداردهای دوگانه و عدالت گزینشی و سیاسی‌کاری، تعقیب قضائی کارآمد مرتکبین جنابات خطیر بین‌المللی را تضمین کند.
وزارت امور خارجه در راستای اجرای قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت مصوب مجلس شورای اسلامی (اردیبهشت ۱۳۹۹) و همچنین در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و شهدا و مجروحین غزه، فعالیت‌های دیپلماتیک، بین‌المللی و حقوقی خود را ادامه می‌دهد.
نشست هم‌اندیشی وزرا و مدیران فعلی
و سابق وزارت امور خارجه
نشست هم‌اندیشی با حضور وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان، وزرا و معاونان سابق و جمعی از مدیران ارشد وزارت امور خارجه عصر دوشنبه ۶ آذرماه در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.
در این هم‌اندیشی که علاوه‌بر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، منوچهر متکی، علی‌‌اکبر صالحی و محمدجواد ظریف وزرای سابق، جمعی از معاونان ادوار سابق و فعلی و تعدادی از مدیران ارشد وزارت امور خارجه شرکت داشتند، ابعاد مختلف تحولات جاری فلسطین و راه‌های حمایت بیشتر سیاسی، حقوقی و بین‌المللی از مردم مظلوم اما صبور و مقاوم غزه و کرانه غربی در مقابله با تجاوز ظالمانه رژیم صهیونیستی مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت.
حاضران همچنین نتایج تجاوز ۴۸ روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه را شکست راهبردی بزرگ‌تر از عملیات طوفان الاقصی برای این رژیم در ابعاد مختلف دانسته و با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی در این تجاوز وحشیانه همه جنایات چهارگانه اصلی بین‌المللی شامل جنایت تجاوز، نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت را علیه شهروندان فلسطین مرتکب شده است، راه‌های پیگرد حقوقی و کیفری جنایتکاران صهیونیست در مجامع بین‌المللی از جمله دیوان کیفری بین‌المللی را به عنوان مطالبه قاطبه کشورها و ملت‌های جهان مورد مشورت و رایزنی قرار دادند.
به گزارش فارس، حاضران در نشست با تقدیر از مواضع و هدایت داهیانه رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای و نیز تأیید رویکرد و اقدامات دولت و دستگاه دیپلماسی در خصوص تحولات جاری فلسطین، حمایت گسترده جهانی اعم از دولت‌ها و ملت‌ها از مسئله فلسطین را نشانه انزجار و نفرت جهانی از رژیم غاصب صهیونیستی و درک بهتر و عمیق‌تر جهانیان از ماهیت حقیقی این رژیم و تهدید آن علیه بشریت و صلح و امنیت جهانی ارزیابی کردند.
رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و سوئیس
درباره غزه
وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان دوشنبه شب ششم آذرماه در پاسخ به تماس تلفنی ایگنازیو کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس در خصوص تحولات فلسطین و مناسبات دوجانبه با وی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به  برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در سطح وزرای خارجه در روز چهارشنبه تأکید کرد، توقف پایدار حملات علیه غزه و کرانه (دستیابی به استمرار آتش‌بس)، لغو محاصره انسانی، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه شامل دارو، غذا، سوخت و جلوگیری از کوچ اجباری ساکنان غزه و کرانه باختری از اولویت‌ها است و دستیابی به این اهداف مورد اجماع بین‌المللی نیز هست.
وزیر امور خارجه سوئیس نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن ابراز نگرانی در خصوص وضعیت جاری در فلسطین و سرزمین‌های اشغالی، آزادی اسرا، حمایت از غیرنظامیان، ارسال کمک‌های بشردوستانه و جلوگیری از تشدید درگیری‌ها را مهم خواند.
وی با اشاره به رایزنی‌های انجام شده از سوی کشورش در جهت حفاظت از جان غیرنظامیان، رعایت حقوق بشردوستانه و تلاش برای آتش‌بس انسان‌دوستانه، ابراز امیدواری کرد با نگاه به آینده، دور جدیدی از آتش‌بس آغاز شود.
طرفین با اشاره به اهمیت توسعه مناسبات دو کشور بر دیدار با یکدیگر با هدف گسترش همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کردند.