رادیو فردا ارگان سازمان سیا، برخورد مقتدرانه مقاومت یمن با رژیم صهعیونیستی و حامیانش را «قلدری دریایی» خواند.

رادیو فردا: اقدامات مقاومت یمن فشار مضاعف بر آمریکاست

رادیو فردا ارگان سازمان سیا، برخورد مقتدرانه مقاومت یمن با رژیم صهعیونیستی و حامیانش را «قلدری دریایی» خواند.
 

وبسایت رادیو فردا از قول «فابین هینتس»، محقق دفاعی و نظامی در انستیتوی بین‌المللی مطالعات استراتژیک در برلین نوشت: اگر به آن‌چه محور مقاومت خوانده می‌شود نگاه کنیم، با یک مشکل خیلی جدی مواجه هستیم و باید کاری برای رسیدگی به آن کرد. چون اسرائیل در حال یک جنگ زمینی تمام‌عیار در نوار غزه است که می‌گوید برای نابودی حماس در جریان دارد. تمام ایدئولوژی‌ای که این محور مقاومت پیرامون آن شکل گرفته، مبارزه با اسرائیل است. اما همزمان اقدام کردن ریسک‌های بسیار زیادی دارد.
مثلاً حزب‌الله توانایی‌های پیچیده‌ای دارد، اما اگر از این توانایی‌ها استفاده کند، خطر افزایش شدید تنش را دارد که می‌تواند بر حزب‌الله و در مقیاس بزرگ‌تر بر ایران تأثیر بگذارد. در نتیجه، ریسک افزایش تنش از لبنان بسیار بالاست. از طرف عراق شاید خطر کمتر باشد اما هنوز ریسک‌هایی وجود دارد. در سوریه توانایی بسیار کمتر است چون اسرائیل در آن‌جا دست باز دارد اما یمن، آن‌جایی است که وضعیت جالب است. چون وقتی حوثی‌ها سطح تنش را افزایش دهند، ریسک جدی‌ای آن‌ها را تهدید نمی‌کند. من فکر نمی‌کنم سعودی‌ها بخواهند که عملیات نظامی خود را علیه حوثی‌ها به دلیل موشک‌پرانی آن‌ها یا حمله به کشتی‌ها از سر بگیرند.
تحلیلگر اروپایی همچنین به رادیو فردا گفت: مسلماً از لحاظ دکترین، بین شیعیان ایران و یمن، تفاوت‌هایی وجود دارد. اما همزمان ارتباطاتِ طولانی بین دو طرف وجود دارد. ایرانی‌ها در نفوذ و تأثیر بر این گروه‌ها بسیار خوب عمل کرده‌اند. حوثی‌ها امروز به‌نوعی می‌خواهند که خود را به‌عنوان بخشی از محور مقاومت جلوه بدهند. ویدئو‌های پروپاگاندای حوثی‌ها را که این روزها ببینید، تصاویری از حزب‌الله و سلیمانی در آن گنجانده شده است. یا مثلاً رهبر حوثی‌ها را می‌بینید که خیلی دوست دارد مدل حسن نصرالله رفتار کند؛ حتی در اصطلاحاتی که استفاده می‌کند.
اما همزمان این هم شاهدی قطعی برای این نیست که دستورات ایران را اجرا می‌کنند. و این تبعیت از دستورِ ایران اصلاً به چه معناست؟ یعنی هر دستوری که از سپاه یا خود خامنه‌ای می‌آید را اجرا کنند؟ به نظرم در این مقطع می‌توان آن‌ها را عضوی بسیار فعال از محور مقاومت قلمداد کرد اما نمی‌دانیم این چقدر به معنای تبعیت تمام و کمال از دستورات تهران است.
فابین هینتس همچنین افزود:حوثی‌ها عموماً به کشتی‌هایی که به‌نوعی به اسرائیل ارتباط دارند، حمله کرده‌اند. این همان کاری است که ایرانی‌ها هم انجام داده‌اند. حمله با هلی‌کوپتر به کشتی‌ متعلق به یک تاجر اسرائیلی چیزی است که ما پیشتر از ایرانی‌ها در خلیج‌فارس دیده‌ایم.
همچنین سلاح‌هایی که حوثی‌ها به نمایش گذاشته‌اند، تقریباً همگی ساخت ایران یا توسط یمنی‌ها در آن کشور و با کمک ایران ساخته شده‌اند. مثلاً یکی از جزئیات جالبی که من دیدم این است که حوثی‌ها اگرچه در یک تحریم‌ نسبی در زمینۀ دریایی قرار دارند و نمی‌توانند موشک‌های ضدکشتی به دست آورند، اما میزان معتنابهی از این موشک‌ها، مین و قایق‌های تندرو را به نمایش گذاشته‌اند.
در نتیجه، با چیزی که نشان داده‌اند، یک توانایی چشمگیر برای عملیات ضد کشتی‌ها دارند. ظن من این است که تلاشی از سوی ایران در جریان است که این مدل از «قلدری دریایی» را به یک راه‌آب بسیار حیاتی دیگر در یمن صادر کنند. چون اگر این میزان از موشک ضدکشتی را به جایی صادر می‌کنید، قاعدتاً نیتی در پسِ آن وجود دارد.
کارشناس اروپایی می‌گوید: می‌توانید به این پدید به دو شکل نگاه کنید. از یکسو نقطه‌ای برای افزایش رویارویی است. از سوی دیگر علیه اقدامات حوثی‌ها برای افزایش تنش، بازدارندگی ایجاد می‌کند.
آمریکا تا همین حالا هم پهپاد‌ و موشک پرتاب‌شده از سوی حوثی‌ها را سرنگون کرده است. اما مشکل آمریکا این است که یک قدرت جهانی است، تعهدات زیادی دارد و نمی‌تواند هر لحظه همه جا باشد و از همین رو فشار مضاعفی بر نیروهای آمریکایی در منطقه وارد می‌شود.