در حالی که زلنسکی رسماً اعلام کرده است که امیدی برای پیوستن به ناتو ندارد. هفته‌نامه خبری تحلیلی اکونومیست هم در گزارشی نوشته است پوتین در حال پیروزی در جنگ اوکراین است.

همزمان با ناامیدی زلنسکی از ناتو اکونومیست: پوتین در حال پیروزی است

در حالی که زلنسکی رسماً اعلام کرده است که امیدی برای پیوستن به ناتو ندارد. هفته‌نامه خبری تحلیلی اکونومیست هم در گزارشی نوشته است پوتین در حال پیروزی در جنگ اوکراین است.
نزدیک به ۲ سال از جنگ اوکراین می‌گذرد جنگی که به گفته کارشناسان رئالیست روابط بین‌الملل ریشه‌های آن را باید در اشتباه اوکراین در تقابل با همسایه قدرتمند خود و تلاش برای تضمین امنیت خود با عضویت در ناتو جست‌وجو کرد. با به قدرت رسیدن غربگراها در اوکراین در سال ۲۰۱۴ تلاش این کشور برای پیوستن به ناتو برای تضمین امنیت خود نیز وارد مرحله تازه‌ای شد. نظریه‌پردازان برجسته رئالیسم در آمریکا مثل «مرشایمر» و «استفان والت» همان زمان هشدار دادند که ادامه تحریک اوکراین برای عضویت در ناتو با واکنش شدید پوتین مواجه خواهد شد. حالا بعد از گذشت نزدک به ۲ سال از جنگ اوکراین و ویرانی کل کشور و کشته شدن ده‌ها هزار اوکراینی زلنسکی می‌گوید: امیدی ندارد که کی‌یف به ناتو ملحق شود. به گزارش «تاس» زلنسکی در دیدار با دانشجویان در شهر «نیکولایف» واقع در جنوب اوکراین خاطرنشان کرد که موضوع تقویت امنیت ملی در اولویت قرار دارد، اما اطمینان ندارد که کی‌یف بتواند به ناتو بپیوندد. وی گفت: «ما به طور یقین نمی‌دانیم که عضویت ما چگونه خواهد بود. کسی این امر را با قطعیت نمی‌گوید که آیا ما عضو ناتو خواهیم بود یا خیر. اوکراین خواهان عضویت در ناتو است اما این امر مشخص نیست.» در همین حال، زلنسکی بار دیگر تاکید کرد که کی‌یف برای دستیابی به استانداردهای ناتو تلاش می‌کند و باید هر کاری را انجام دهد تا امنیت ملی را در سطح عالی حفظ کند. به گزارش ایرنا «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو هم با بیان اینکه متحدان ناتو در حال پیگیری و اجرای تصمیماتی که در مورد عضویت اوکراین در ناتو در اجلاس ویلنیوس در جولای سال جاری اتخاذ کردند هستند، گفت: «اما در هر صورت عضویت اوکراین در ناتو پیش از پایان جنگ مقدور نیست.»
پیروزی پوتین در جنگ
همزمان با ناامیدی زلنسکی از پیوستن اوکراین به ناتو، هفته‌نامه انگلیسی اکونومیست هم در سرمقاله جدید خود به این موضوع پرداخته است که نبودِ دید استراتژیک در میان کشورهای اروپایی باعث شده ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به پیروزی در جنگ اوکراین نزدیک شود.
به گزارش «اکوایران» به نقل از اکونومیست برای نخستین‌بار از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰) که رئیس‌جمهور روسیه دستور حمله به اوکراین را صادر کرد، به نظر می‎رسد ولادیمیر پوتین در حال پیروزی در این جنگ است. او کشورش را در شرایط جنگ قرار داده و تسلطش بر قدرت را تقویت کرده است.
به نوشته اکونومیست، پوتین توانسته از خارج از این کشور تجهیزات نظامی فراهم کند و در تلاش است کشورهای جهان جنوب را به سوی مواضع ضدآمریکایی سوق دهد. از همه مهم‌تر، رئیس‌جمهور روسیه در حال متزلزل کردن این اطمینان در میان کشورهای غربی است که اوکراین می‌تواند- و باید- از این جنگ به عنوان یک دموکراسی موفق اروپایی پدیدار شود. غرب می‌توانست برای ناکام کردن ولادیمیر پوتین اقدامات بسیار بیشتری انجام دهد. اگر یک راه دیگر انتخاب می‌کرد،‌ می‌توانست منابع صنعتی و مالی خود را به سوی اوکراین سرازیر کند تا از این حیث، منابع روسیه برای جنگ را تحت‌الشعاع قرار دهد. اما تقدیرگرایی، رضایت خاطر و نبودِ شوکه‌کننده دیدِ استراتژیک به‌ویژه در اروپا، در حال هموار کردن مسیر برای مسکو است.
در ادامه این گزارش آمده است: حداقل در سال ۲۰۲۴، روسیه در موضع قوی‌تری برای جنگ قرار می‌گیرد چراکه پهپادها و گلوله توپخانه بیشتری در اختیار خواهد داشت، چون ارتشش توانسته با موفقیت تاکتیک‌های جنگ الکترونیک علیه برخی سلاح‌های اوکراینی را توسعه دهد. افزایش حمایت خارجی، بخشی از برتری روسیه در میدان نبرد را توجیه می‌کند. پوتین تلاش کرده کشورهای جهان جنوب را متقاعد کند که روسیه منافع زیادی از جنگ اوکراین ندارد.‌ ترکیه و قزاقستان به کانال‌هایی تبدیل شده‌اند که با رساندن کالاها و محموله‌ها به روسیه، ماشین جنگ این کشور را روشن نگه می‌دارند. ابتکار کشورهای غربی نیز برای محدود کردن درآمد نفتی روسیه از طریق تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای نفت این کشور، با شکست مواجه شده زیرا یک ساختار تجارت موازی فراتر از دسترس غرب پدید آمده است. قیمت نفت خام روسیه موسوم به «اورال» به ۶۴ دلار به ازای هر بشکه رسیده که ۱۰ درصد بالاتر از قیمت آن در آغاز سال ۲۰۲۳ است.
وضعیت تاریک اوکراین
اکونومیست می‌افزاید: جای تعجب نیست که وضعیت در اوکراین تاریک‌تر از همیشه است. با رقابت افراد در داخل اوکراین برای نفوذ بیشتر، پویایی‌های سیاسی دوباره ظاهر شده‌اند. قابل ذکر است، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و والری زالوژنی، ژنرال ارشد این کشور، در این زمان پیچیده و نامشخص دچار اختلاف شده‌اند. نظرسنجی‌های داخلی نیز نشان می‌دهد رسوایی‌های مربوط به فساد و نگرانی‌ها درباره اوکراین باعث تضعیف جایگاه زلنسکی در میان رأی‌دهندگان شده است. دولت‌های غربی همچنان اعلام می‌کنند مانند همیشه بر حمایت از اوکراین تأکید دارند؛ اما نظرسنجی‌ها در سراسر جهان نشان می‌دهد که بسیاری نسبت به این موضوع شک دارند. کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به زودی آغاز خواهد شد. اگر دونالد ترامپ مجددا به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، آمریکا احتمالا به شکل ناگهانی ارسال سلاح به اوکراین را متوقف می‌کند چراکه ترامپ قول داده شرایط صلح را در کوتاه‎‌ترین زمان ممکن، ایجاد کند. اروپا باید برای این احتمال نگران‌کننده آماده ‌باشد زیرا تفاوتی ندارد چه کسی در کاخ سفید باشد، کمک‌های آمریکا به اوکراین در حال کاهش است.
ادامه جنگ بی‌فایده است
یک سناتور آمریکایی نیز ادامه جنگ اوکراین را بی‌فایده دانست و خواستار مذاکره بین کی‌یف و مسکو برای رسیدن به صلح شد.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، «رند پول» سناتور آمریکایی در مصاحبه‌ای با یکی از کانال‌های مشهور در پلتفرم یوتیوب گفت‌: «همان‌طور که فرمانده نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرده، (ضدحمله) این کشور علیه روسیه بی‌نتیجه بوده است.» وی خواستار از سرگیری مذاکرات بین کی‌یف و مسکو برای رسیدن به توافق صلح شد و افزود: از سال گذشته تاکنون ده‌ها هزار نفر در جنگ اوکراین کشته شدند و ما هنوز در جایی هستیم که بودیم. این مقام آمریکا گفت: فکر نمی‌کنم راهی برای تصرف دوباره کریمه توسط اوکراین وجود داشته باشد.
ریچارد ‌هاس، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا هم به تازگی در مطلبی در تارنمای «فارن افرز» نوشته بود: با توجه به توان نظامی اوکراین، آزادسازی کامل بعید است که قابل دستیابی باشد. اکنون ۲ سال جنگ را پشت‌سر گذاشته‌ایم. من پایه و اساسی نمی‌بینم که بگوییم اگر سال سوم، چهارم یا پنجمی هم بگذرد، اوکراین بتواند این هدف را محقق کند.
انسداد مرز فنلاند با روسیه
خبر دیگر این که دولت فنلاند تصمیم به بستن کامل مرزش با روسیه به بهانه افزایش تنش سیاسی با مسکو گرفت. به گزارش فارس، فنلاند که آوریل(فروردین) گذشته به ناتو پیوست، روز چهارشنبه آخرین گذرگاه باز در مرز با روسیه را بسته و این مرز را کاملا مسدود کرد. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»،‌ دولت «پتری اورپو»، نخست‌وزیر فنلاند ادعا کرد: مسکو از موضوع مهاجران در قالب یک «جنگ ترکیبی» برای از بین بردن ثبات این کشور حوزه اسکاندیناوی استفاده می‌کند و تصمیم به بستن کل مرز مشترک ۱۳۴۰ کیلومتری دو کشور به صورت موقت گرفت. بخش قابل‌توجهی از مرز شمال‌شرقی ائتلاف ناتو اکنون به فنلاند تعلق دارد و این کشور همچنین به عنوان مرز شمالی اتحادیه اروپا نیز شناخته می‌شود. کرملین این اتهام را که مهاجران را تشویق به ورود به فنلاند می‌کند رد کرده است.