وزارت دادگستری آمریکا یک دیپلمات پیشین این کشور را که به عنوان سفیر در بولیوی خدمت می‌کرد، به 40 سال جاسوسی برای کوبا متهم کرد.

 

وزارت دادگستری آمریکا یک دیپلمات پیشین این کشور را که به عنوان سفیر در بولیوی خدمت می‌کرد، به ۴۰ سال جاسوسی برای کوبا متهم کرد.
جاسوسی از دولت‌ها در سرتاسر جهان رویه ثابت و همیشگی دولت‌های آمریکا طی چند دهه گذشته بوده است حالا خبر رسیده دولتی که استاد جاسوسی در جهان است خود ۴۰ سال در معرض جاسوسی یک عنصر نفوذی بوده است. در همین رابطه رسانه‌های آمریکا از بازداشت یک دیپلمات پیشین این کشور خبر می‌دهند. به گزارش یورونیوز «مریک گارلند»، دادستان کل آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اتهامات مطرح شده علیه «ویکتور مانوئل روچا» یکی از طولانی‌ترین «خدمات مخفیانه» یک عضو دولت آمریکا به یک کشور خارجی را افشا می‌کند. «مانوئل روچا» که ۷۳ ساله است روز جمعه در میامی در پی تحقیقات ضدجاسوسی طولانی‌مدت «اف‌بی‌آی» بازداشت شد. در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است روچا که اصالتاً اهل کلمبیا است، ظاهراً در سال ۱۹۸۱ خدمت به منافع، هاوانا را به عنوان «عامل» سازمان اطلاعات کوبا آغاز کرد و فعالیت‌های جاسوسی‌اش تا به امروز ادامه داشته است. بر اساس این بیانیه برای بیش از ۴۰ سال، روچا، به عنوان یک جاسوس دولت کوبا کار می‌کرده و با حفظ این منصب (عالی‌رتبه) در دولت آمریکا که به او دسترسی به اطلاعات غیرعمومی را می‌داده می‌توانسته بر سیاست خارجی آمریکا اثر بگذارد. بر اساس این گزارش روچا که در سال ۱۹۸۱ به بخش خدمات خارجی پیوست، از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۰۰ دیپلمات ارشد آمریکا در آرژانتین بود و پس از آن، سفیر آمریکا در بولیوی شد. او در مجموع ۲۵ سال در دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا دیپلمات بوده است. بی‌بی‌سی هم در همین زمینه گزارش داد بازداشت روچا پس از آن روی داد که یک مامور مخفی دولت آمریکا از حدود یک سال پیش عملیاتی را برای به دام انداختن او ترتیب داده بود.
پیگیری استیضاح بایدن
خبر دیگر از آمریکا این که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا درصدد هستند مدارکی را از سوابق بانکی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا منتشر کنند که به موجب آن می‌توانند رای‌گیری قریب‌الوقوعی درباره تحقیقات استیضاح بایدن را آغاز کنند. گفته شده این اقدام پیش از کریسمس و تعطیلات کنگره انجام خواهد گرفت. به گزارش فارس به نقل «نیوزویک»، «پاتریک فالون» نماینده مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه اظهارات «جیمز کومر» رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان را تکرار کرد و گفت حمایت جمهوری‌خواهان برای رسمی کردن طرح تحقیقات استیضاح بایدن پیش از تعطیلات کریسمس کافی است. به گفته «فالون»، انتظار می‌رود که رأی‌گیری برای طرح تحقیقات مربوط به استیضاح پیش از آنکه کنگره برای تعطیلات دسامبر انجام گیرد؛ تعطیلاتی که کمتر از دو هفته دیگر آغاز می‌شود. کومر نشانه‌های دیگری را ارائه کرد مبنی بر اینکه احتمالا تحقیقات جمهوری‌خواهان در مورد بایدن به قدری قوی است که قانونگذاران بیشتری را متقاعد خواهد کرد که به طرح استیضاح وی رای دهند.به موجب اسناد به دست آمده از سوی فالون نماینده جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی، اسناد مربوط به سوابق بانکی به دست آمده است که نشان می‌دهد، یک نهاد تجاری متعلق به ‌هانتر، بایدن ماهانه پرداخت‌هایی را به حساب جو بایدن انجام می‌داده است. جمهوری‌خواهان از زمانی که اکثریت مجلس نمایندگان را در ماه ژانویه (دی ۱۴۰۱) به دست آوردند، قول داده‌اند که در مورد روابط بایدن با معاملات تجاری خارجی پسرش تحقیقات جدی‌تری را انجام دهند، با این حال روند تحقیقات همچنان ادامه دارد.