پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی هیل در یادداشتی از استفن بلنک (همکار و مشاور مستقل مؤسسه تحقیقات سیاست خارجی و استاد سابق مطالعات امنیت ملی روسیه و امور امنیت ملی در مؤسسه مطالعات استراتژیک دانشکده جنگ ارتش ایالات متحده) در روز 10 دسامبر به تهدیدات و توان ایران علیه آمریکا پرداخته است.
پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی هیل در یادداشتی از استفن بلنک (همکار و مشاور مستقل مؤسسه تحقیقات سیاست خارجی و استاد سابق مطالعات امنیت ملی روسیه و امور امنیت ملی در مؤسسه مطالعات استراتژیک دانشکده جنگ ارتش ایالات متحده) در روز ۱۰ دسامبر به تهدیدات و توان ایران علیه آمریکا پرداخته است.
 
 
سرویس سیاسی-
 
هیل در ادعایی عنوان می‌دارد: با هر معیار قابل تصور، تهدید چند بعدی ایران برای نظم منطقه‌ای و بین‌المللی و نه تنها در حوزه هسته‌ای در حال رشد است.
این رسانه آمریکایی می‌افزاید: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی گزارش داده است که ایران عملاً مانع از اجرای توافق‌های قبلی در زمینه پادمان‌های هسته‌ای شده است. گزارش‌های دیگر همچنین نشان می‌دهند که این کشور به سرعت در حال حرکت برای دستیابی به یک سلاح هسته‌ای قابل استفاده بدون محدودیت‌های خارجی است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اوایل سال جاری ذرات اورانیوم غنی‌شده را در یک تأسیسات هسته‌ای ایران تا حدی نزدیک به درجه بمب کشف کرد. به همین ترتیب، همان‌طور که ایالات متحده هشدار داد، توانایی تهران برای ساخت بمب هسته‌ای در حال افزایش بود.
هیل همچنین در ادعایی واهی عنوان داشت: هر چند این تهدید جدی است، به هیچ وجه تنها تیری نیست که در کمان تهران وجود دارد. ما باید بدانیم که دستیابی به سلاح هسته‌ای صرفاً یکی از رشته‌تاکتیک‌های ایران برای اجرای یک استراتژی جهانی بی‌ثباتی است، این فقط یک کارزار در خاورمیانه نیست.
این رسانه آمریکایی در ادامه می‌افزاید: مطمئن باشید شواهد فراوانی مبنی بر حمایت ایران از آنچه که آن را محور مقاومت می‌نامد، متشکل از حوثی در یمن، نیروهای شیعه در عراق، حزب‌الله و حماس وجود دارد.
در این یادداشت عنوان شده است: جنگ کنونی غزه ممکن است با ایران هماهنگ شده باشد یا نباشد، ایران این اتهام را رد کرده ‌اما دور ماندن از درگیری مستقیم با اسرائیل یا ایالات متحده، کاملاً با استراتژی بلندمدت ایران که به نیروهای نیابتی خود برای حفظ فشار مداوم بر واشنگتن، اورشلیم و شرکای آنها متکی است، مطابقت دارد. به تازگی از این نیروهای نیابتی برای انجام حملات سطح پایین متعدد علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه و کشتی‌های تجاری و آمریکایی در دریای سرخ استفاده کرده است.
هیل می‌افزاید: ایران مانند شرکای خود روسیه و چین به دنبال به راه انداختن جنگی چندجانبه و چند بعدی از جمله حضور سایبری جهانی علیه اسرائیل و ایالات متحده است و از تمام ابزار قدرت در اختیار خود استفاده خواهد کرد.
هیل همچنین مدعی است: گزارش‌هایی نشانگر این است که ایران از حمایت اعضا مقاومت و گروه‌های طرفدار ایران برای گسترش نفوذ ایدئولوژیک خود در آمریکای لاتین برخوردار است. بنابراین حزب‌الله رهبری عملیات جمع‌آوری کمک‌های مالی و تبلیغاتی را برعهده گرفته است. دیگر سازمان‌های طرفدار ایران… نیز نقش مهمی در گسترش نفوذ ایران در آنجا از طریق اینترنت، وب‌سایت‌ها و دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی دارند. یکی از این گزارش‌ها اشاره می‌کند که گسترش فعالیت‌های ایران «به‌عنوان جنگ روانی در مقیاس بزرگ» که «ماهواره‌های شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اسپانیایی زبان» را برای ترویج اهداف ایران برای «حمله به غرب در آمریکای لاتین» به کار می‌گیرد، برجسته است. طبیعتاً شرکای اصلی آن در این‌جا کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه هستند.
در ادامه این یادداشت عنوان شده است: ارتباط ایران و روسیه روندی رو به رشد دارد که هم همکاری اقتصادی و هم همکاری‌های نظامی خطرناک را دربر می‌گیرد. این فراتر از ارائه کارخانه تولید هواپیماهای بدون سرنشین در روسیه است. روسیه برای ایران ماهواره پرتاب کرده و با فروش جنگنده‌های سوخو ۳۵ و بالگردهای میل۲۸ به ایران موافقت کرده است. تسلیحات تسخیر شده اوکراینی که از روسیه به ایران منتقل شده‌اند، یک سرمایه فنی-نظامی بالقوه برای صنعت دفاعی ایران است. هر دو کشور همچنین اکنون دست به دست هم داده‌اند تا راه‌هایی را برای دور زدن تحریم‌ها جست‌وجو کنند که بدون شک شامل همکاری نظامی دوجانبه است. هیل در ادامه خاطرنشان می‌کند: ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در نشستی در ۷ دسامبر در مسکو درباره جنگ غزه، همکاری‌های اقتصادی و تجاری مشترک و احتمالاً همکاری‌های نظامی بیشتر بحث کردند. این همکاری می‌تواند عمیق‌تر شود. در ماه اکتبر، روسیه به سازمان ملل اطلاع داد که نیازی به رعایت محدودیت‌های بیشتر در زمینه ارسال فناوری موشکی به ایران ندارد. در مقابل، ایران ممکن است موشک‌های بالستیک را برای استفاده علیه اوکراین به روسیه منتقل کند.
ما تهدید چندبعدی فزاینده ایران را نادیده می‌گیریم
هیل مجددا با اتهام زنی و تکرار ادعاهای واهی اظهار می‌دارد: بنابراین تهدیدات ایران برای امنیت بین‌المللی جهانی، متنوع و رو به رشد است. آنها شامل… جنگ اطلاعاتی، شورش و تروریسم هستند و به‌طور فزاینده‌ای شامل فناوری‌های فضائی، تسلیحات هسته‌ای بالقوه و همکاری گسترده با روسیه می‌شوند. همچنین نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد همکاری رو به رشد با کره شمالی وجود دارد که می‌تواند اشاعه هسته‌ای قبلی را احیا کند، مانند انتقال دانش هسته‌ای کره شمالی به سوریه در سال‌های ۲۰۰۶-۲۰۰۷٫ این احتمال به هیچ وجه وجود ندارد، همان‌طور که شواهد اخیر نشان می‌دهد.
هیل خاطرنشان می‌کند: همه این‌ها ما را ملزم می‌کند تا سیاست قوی‌تری را تدوین و اجرا کنیم تا ایران را از کمک به نیروهای نیابتی‌اش بازدارد، در حالی که ایران برای سلاح‌های هسته‌ای بی‌مانع است. جنگ کنونی در غزه، منادی خطراتی است که ما با عدم توجه کافی به احتمالات پیش روی ایران می‌پذیریم، به‌ویژه اگر ایران بتواند خود را بیشتر با مسکو و یا پکن هماهنگ کند.