وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که چند رهبر غربی از طریق کانال‌های مختلف درخواست برای مذاکره با هدف پایان دادن به درگیری در اوکراین را مطرح کرده‌اند.
مسکو خبر داد

 

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که چند رهبر غربی از طریق کانال‌های مختلف درخواست برای مذاکره با هدف پایان دادن به درگیری در اوکراین را مطرح کرده‌اند.
نزدیک به ۲ سال از جنگ اوکراین می‌گذرد جنگی که بعد از صرف ده‌ها میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی برای به شکست کشاندن روسیه و همچنین خسارت تریلیون دلاری کشورهای اروپایی به دنبال بحران انرژی در زمستان سال گذشته حالا کشورهای غربی به دنبال پایان دادن به آن هستند. طی هفته‌های گذشته اخبار و گزارش‌های زیادی در رسانه‌های غربی منتشر شده است که نشان می‌دهد اروپا و آمریکا اوکراین را برای شروع مذاکرات آتش‌بس با روسیه تحت فشار قرار داده‌اند. حتی برخی گزارش‌ها از احتمال ترور زلنسکی و جایگزینی وی با رئیس ستاد ارتش این کشور نیز خبر می‌دهند. در ادامه این گزارش‌ها «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز خبر داد که تعدادی از سران بلندپایه و شناخته شده غربی هم از جمله یک رهبر خاص چند بار و از طریق کانال‌های ارتباطی مختلف سیگنال‌هایی برای مسکو فرستاده‌اند که «چرا درباره آنچه باید درخصوص اوکراین و امنیت اروپا انجام شود، دیدار و گفت‌وگو نمی‌کنیم.» سرگئی لاوروف در اظهارات خود از مذاکره استقبال کرد، اما تأکید کرد هرگونه مذاکره‌ای باید منافع اصلی روسیه را تامین کند.
وتوی ۵۰ میلیارد یورویی بودجه اوکراین
همزمان با پیغام و پسغام غربی‌ها به روسیه برای شروع مذاکرات بر سر پایان جنگ اوکراین نخست‌وزیر مجارستان هم تصویب بودجه ۵۰ میلیارد یورویی برای اوکراین در اتحادیه اروپا را وتو کرد؛ اقدامی که می‌تواند فشارها به دولت زلنسکی را بیشتر کند. به گزارش ایسنا، تنها ساعاتی پس از آنکه بروکسل تصمیم به آغاز رسمی گفت‌وگوهای عضویت در این اتحادیه برای اوکراین گرفت، «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان تصویب بودجه ۵۰ میلیارد یورویی (۵۴ میلیارد دلار) برای کیف را وتو کرد. بر اساس این گزارش رهبران این اتحادیه که در بروکسل نشستی برگزار کرده بودند، گفتند که در ماه میلادی آینده دوباره مسئله بودجه را بررسی خواهند کرد. «اوربان» که نزدیک‌ترین چهره اتحادیه اروپا به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه است در فضای مجازی از وتو کردن لایحه‌ای با هدف تخصیص بودجه مضاعف برای اوکراین خبر داد. از چند هفته قبل نخست‌وزیر مجارستان هشدار داده بود که با آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا و همچنین تخصیص بودجه مضاعف به جنگ این کشور با روسیه مخالفت خواهد کرد. وتو شدن طرح تخصیص بودجه حمایتی به اوکراین در اتحادیه اروپا دومین ضربه مالی است که در یک هفته گذشته به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین وارد شده‌است. پیشتر رئیس ‌مجلس نمایندگان آمریکا پس از دیدار با رئیس‌جمهوری اوکراین پشت درهای بسته، گفت که هنوز بر شروط خود برای تصویب بودجه حمایتی برای اوکراین تأکید دارد و تا زمان برآورده‌شدن آن‌ها اوکراین کمکی دریافت نخواهد کرد. آمریکا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحاتی اوکراین است؛ اما کاخ سفید و کنگره ایالات متحده تا امروز برای تصویب بودجه حمایتی جدید اوکراین به توافق نرسیده‌اند. بر اساس گزارش‌ها اتحادیه اروپا میلیاردها یورو از بودجه‌های اتحادیه اروپا برای مجارستان را به بهانه نگرانی نسبت به حاکمیت قانون در بوداپست مسدود کرده‌است. منتقدان اوربان بر این باورند که او سعی دارد با استفاده از مسئله جنگ اوکراین، بودجه‌های مسدود شده کشور خود را آزاد کند.
هزینه ۱۹۰ میلیارد یورویی عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا
یک اندیشکده آلمانی هم در گزارشی به این موضوع اشاره کرده که اگر کشور اوکراین به اتحادیه اروپا ملحق شود، چیزی در حدود ۱۷ درصد از بودجه این اتحادیه به صورت مستقیم به آن تخصیص داده می‌شود. به گزارش فارس به نقل از «انستیتو اقتصادی آلمان» بر اساس بودجه هفت ساله کنونی آلمان، این ۱۷ درصد، معادل با چیزی در حدود ۱۹۰میلیارد یورو خواهد بود. بخش اعظم این کمک‌ها نیز با هدف حمایت از اقتصاد جنگ‌زده اوکراین تخصیص داده خواهد شد. این مسئله به معنای این است که طیف قابل توجهی از کشورهای اروپایی از دریافت حمایت‌های مالی اتحادیه اروپا در مقابل عضویت اوکراین محروم می‌شوند. رئیس‌جمهوری فرانسه هم گفته است که از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا حمایت می‌کند اما هشدار داد، راه عضویت کیف در این اتحادیه هنوز طولانی است و نباید به اوکراین اجازه داد صنعت اتحادیه اروپا را تضعیف کند. به گزارش ایسنا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه خطاب به خبرنگاران اظهار کرد، اتحادیه اروپا باید به شکلی اساسی قوانین خود را قبل از آنکه اوکراین بتواند به این اتحادیه ملحق شود، اصلاح کند.