مسکو به واشنگتن هشدار داد که در صورت استفاده غرب از دارایی‌های بلوکه شده‌ روسیه برای حمایت از جنگ اوکراین‌، روابط دیپلماتیک خود با آمریکا را قطع خواهد کرد
 
مسکو به واشنگتن هشدار داد که در صورت استفاده غرب از دارایی‌های بلوکه شده‌ روسیه برای حمایت از جنگ اوکراین‌، روابط دیپلماتیک خود با آمریکا را قطع خواهد کرد. 
کمک‌های آمریکا و اروپا به اوکراین به بن بست خورده است در آمریکا جمهوری‌خواهان کنگره جلوی حمایت‌های مالی از کیف را گرفته‌اند در اتحادیه اروپا هم مجارستان با وتوی کمک ۵۰ میلیارد یورویی به اوکراین عملاً مانع تخصیص بودجه به کیف آن هم در شرایطی شده است که جنگ به دلیل شکست ضد حملات تابستان گذشته به بن بست خورده و کیف به شدت به حمایت‌های بین‌المللی نیاز دارد. اما در این میان گزارش‌ها حاکی است آمریکا برای جبران این وضعیت تصمیم گرفته است منابع بلوکه شده روسیه را به اوکراین بدهد. در همین راستا «نیویورک تایمز» از قول منابعی مطلع گزارش کرد، کاخ سفید مذاکرات فوری با متحدانش را درباره دارایی‌های مسدود شده روسیه و استفاده از آنها برای کمک به اوکراین آغاز کرده است. روزنامه نیویورک تایمز از قول منابع آمریکایی و اروپایی که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: دولت جو بایدن، بی‌سر و صدا در حال حمایت جدید از درخواست بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی مسدود شده روسیه توسط کشورهای غربی است. به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک تایمز این منابع مطلع همچنین اعلام کردند، برخی از مقام‌های آمریکایی نگران هستند که چنین اقدامی باعث تضعیف اعتبار آمریکا به عنوان یک مرکز مالی بزرگ شود. گفته می‌شود که مذاکرات میان مقامات، بانکداران و وکلا در هفته‌های اخیر قوت گرفته و طبق گزارش‌ها، واشنگتن به چند تن از متحدان خود فشار می‌آورد تا تاریخ ۲۴ فوریه(۵ اسفند ۱۴۰۲) به مناسبت دومین سالگرد آغاز جنگ اوکراین، استراتژی ارائه کنند.
هشدار شدید مسکو
انتشار خبرها درباره این مسئله روسیه را به شدت عصبانی کرده است. روسیه هشدار داده است که با قدرت تمام به اقدامات احتمالی کشورهای غربی در توقیف دارایی‌هایش و یا مستقر کردن موشک‌هایشان در جوار مرزهای این کشور جهت حمایت از اوکراین واکنش جدی نشان خواهد داد. به گزارش فارس به نقل از «الجزیره»، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه عنوان کرده است که در صورت مصادره دارایی‌های بلوکه شده روسیه تحت تاثیر تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب، ممکن است که مسکو هم روابط دیپلماتیکش را با آمریکا قطع کند. به گفته مقامات روس، این کشور حتی به استقرار موشک‌های غربی در اروپا و آسیا هم پاسخ خواهد داد. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز در جریان یک نشست خبری عنوان کرده است که کشورهایی که دارایی‌های روسیه را تصرف می‌کنند، هرگز روی آرامش را نخواهند دید و روسیه به این موضوع می‌پردازد که در مقابل چه دارایی‌هایی از غرب را مصادره کند. اقدامات مشابه برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان برای ارائه طرح مبتنی بر استفاده از دارایی‌های بلوکه شده روسیه برای اوکراین هم موجب شد تا «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، آلمان را «دزد» بخواند. 
خرابکاری در خاک روسیه
شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌ نیوز» هم در مطلبی با اشاره به بن‌بست کیف مقابل مسکو در میدان جنگ نوشت: این کشور با هدف جلوگیری از تلفات نیرو و مهمات در بحبوحه ابهام در تداوم کمک‌های غرب، به خرابکاری در داخل خاک روسیه روی آورده‌ است. به گزارش ایرنا، در گزارش این شبکه خبری آمریکایی آمده است: اوکراین با جنگی فرسایشی همراه با خرابکاری ناشی از حملات پهپادی و کشتار هدفمند در داخل خاک روسیه می‌تواند بهترین فرصت برای اعمال فشار بیشتر بر «ولادیمیر پوتین» را به‌دست آورد. به نوشته ان‌بی‌سی نیوز، روسیه در ماه‌های اخیر با خیل عظیمی از خرابکاری‌ها؛ از انفجارهای مرموز در پایگاه‌های نظامی گرفته تا قطارهای خارج شده از ریل و ترور و قتل‌های پنهانی رو‌به‌رو شده و دلیل این وضعیت را اوکراین معرفی کرده است. به عبارتی، اوکراین که در میدان نبرد با بن‌بست مواجه شده و چشم‌انداز چندان روشنی نسبت به تداوم کمک‌های غرب ندارد، به طور فزاینده‌ای خرابکاری را به عنوان یک تاکتیک کلیدی در برابر دشمنی بزرگ همچون روسیه در نظر گرفته است. همزمان مقامات غربی و تحلیلگران منطقه‌ای نیز معتقدند که اوکراین احتمالا در سال جدید میلادی با هدف اعمال فشار بر کرملین حملات و خرابکاری‌های پهپادی علیه روسیه را افزایش خواهد داد.
دست خالی پنتاگون 
خبر دیگر این که دولت ژاپن تصمیم گرفته است در اقدامی بی‌سابقه موشک‌های رهگیر سامانه آمریکایی پاتریوت را به واشنگتن بفروشد؛ اقدامی که با استقبال کاخ سفید مواجه شد. به گزارش ایسنا، اقدام ژاپن برای فروش تسلیحات کشنده به کشورهای متحد خود، برای اولین بار است که پس از عصر پس از جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد. وبگاه آمریکایی هیل نوشته است فروش این موشک‌ها به آمریکا، باعث می‌شود پنتاگون به صورت غیرمستقیم به اوکراین در مقابل روسیه کمک کند؛ این در حالی است که ژاپن انتقال تسلیحات خود به طرف‌های سوم درگیر جنگ را ممنوع کرده است.
 بر اساس این گزارش در حالی که آمریکا برای پاسخ به درخواست‌های اوکراین و رژیم صهیونیستی برای تامین توانایی‌های پدافندی آن‌ها دچار مشکل شده است، «جیک سالیوان» مشاور امنیت کاخ سفید از این تصمیم توکیو  تمجید کرد. سالیوان مدعی شد: «این تصمیم باعث ارتقای امنیت ژاپن و صلح و ثبات در منطقه‌ ایندوپاسیفیک با اطمینان از اینکه نیروهای آمریکایی در همکاری نزدیک با نیروهای دفاع از خود ژاپن، به حفظ یک بازدارندگی معتبر و توانایی پاسخ (به تهدیدات) ادامه می‌دهند.