رئیس‌جمهوری ونزوئلا اعلام کرد: نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور، چهار توطئه کودتا را در سال ۲۰۲۳ خنثی کردند.

خنثی‌سازی ۴ کودتا در ونزوئلا در سالی که گذشت

 
رئیس‌جمهوری ونزوئلا اعلام کرد: نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور، چهار توطئه کودتا را در سال ۲۰۲۳ خنثی کردند. 
رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که آمریکا و کلمبیا طی سال گذشته میلادی دست کم ۴ کودتا را برای سرنگونی دولت وی تدارک دیده بودند. «نیکلاس مادورو» در این رابطه و در گزارش سالانه خود خطاب به مردم این کشور تصریح کرد که پرونده کامل و مستند همراه با شواهد مربوط به خنثی کردن چهار کودتای برنامه‌ریزی ‌شده در ماه‌های مه (اردیبهشت- خرداد)، اوت (مرداد- شهریور)، نوامبر و دسامبر (اوایل آبان تا اوایل دی) سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) را به هیئت‌رئیسه مجلس ملی این کشور تحویل داده است.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای« ال اونیورسال» وی در جریان سخنرانی خود در پارلمان ونزوئلا تاکید کرد که این طرح‌های بی‌ثبات‌کننده با مشارکت عوامل خارجی بوده و از میامی آمریکا و کلمبیا برنامه‌ریزی شده بودند. 
بر اساس اعلام مادورو، این توطئه‌ها با هدف ترور سران ارشد سیاسی و نظامی قوه مجریه، از جمله شخص رئیس‌جمهوری ونزوئلا و «ولادیمیر پادرینو لوپز» وزیر دفاع این کشور صورت گرفته است. وی افزود: آن‌ها همچنین به دنبال ایجاد هرج‌ومرج و آشوب در کشور بودند تا روند صلح، ثبات و بهبود ونزوئلا را متوقف کنند و سال ۲۰۲۴ در شرایط صلح فرا نرسد.
رئیس‌جمهوری ونزوئلا تشریح کرد: من پیشتر به دولت کلمبیا اطلاع داده بودم که پایگاه سیا در کلمبیا همچنان به صورت مخفیانه و با مصونیت از مجازات، علیه ونزوئلا توطئه می‌کند. رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین از انهدام بیش از یکهزار و ۸۰۰ گروه جنایتکار در سال ۲۰۲۳ و کاهش ۱۶ درصدی میزان جرم و جنایت خبر داده و بر عملکرد نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور در مبارزه با جرائم سازمان‌یافته تاکید کرد.
وی گفت: امپریالیسم آمریکا، ۹ سال است که به طور غیرقانونی و سیستماتیک، حقوق اقتصادی، تجاری و انسانی را زیر پا می‌گذارد. امپریالیسم آمریکایی هر روز با حفظ بیش از ۹۳۰ تحریم جنایتکارانه، غیراخلاقی و غیرقانونی، حقوق بشر مردم ما را زیر پا می‌گذارد. در همین راستا، وی اظهار داشت که به رغم تحریم‌ها، دولت وی حفاظت از شهروندان را تضمین می‌کند.
گفتنی است طی سال‌های گذشته آمریکا حتی تا مرحله ترور مادورو نیز پیش رفت و عامل اطلاعاتی خود را به عنوان گوایدو در این کشور به عنوان رئیس‌جمهور خود خوانده مستقر کرد اما همه این توطئه‌ها شکست خورد.