سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به مدیرکل آژانس توصیه می‌کنیم از ابراز نظرهای سیاسی خارج از چارچوب وظایف حقوقی خود پرهیز کند و اجازه ندهد آژانس محلی برای طرح مباحث سیاسی شود.

به دبیرکل آژانس هم توصیه می‌کنیم از اظهارات سیاسی و خارج از وظیفه خودش خودداری کند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به مدیرکل آژانس توصیه می‌کنیم از ابراز نظرهای سیاسی خارج از چارچوب وظایف حقوقی خود پرهیز کند و اجازه ندهد آژانس محلی برای طرح مباحث سیاسی شود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که در محل برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: نمایشگاه مطبوعات بعد از شش ساله وقفه مجددا با شکوه و جنب و جوش آغاز به کار کرد.
بازدید از غرفه کیهان
در نمایشگاه مطبوعات
لازم به ذکر است سخنگوی وزارت امور خارجه پس از برگزاری نشست خبری هفتگی خود و در طی بازدید نمایشگاه از غرفه مؤسسه کیهان در نمایشگاه رسانه‌های ایران دیدن کرد و به گفت‌وگو با خبرنگاران کیهان پرداخت. در این بازدید، خبرنگاران توضیحاتی را به ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با چاپ روزانه روزنامه‌های کیهان فارسی
(با قدمت هشتاد و دو سال)، کیهان عربی و کیهان اینترنشنال(انگلیسی)
(با قدمت بیش از ۶۰ سال) و چاپ بیش از ۱۰ هفته‌نامه و مجله توسط مؤسسه کیهان از جمله مجلات کیهان بچه‌ها‌، کیهان فرهنگی، کیهان ورزشی، مجله زن روز و… (که این مجلات اولین مجله تخصصی ورزش، زنان، کودکان و… به شمار می‌آید) ارائه دادند.
واکنش به سخنان اخیر رافائل گروسی
پیش از این بازدید، کنعانی در نشست خبری این هفته در پاسخ به سؤال خبرنگار سیاست خارجی کیهان درباره اظهارات اخیر رافائل گروسی درباره اینکه ایران در برنامه هسته‌ای خود شفاف نیست، عنوان داشت:
کنعانی درخصوص برخی اظهارات از سوی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال برنامه‌ هسته‌ای ایران اظهار داشت: در پانزده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح شده که فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز و در چارچوب موافقتنامه پادمان در حال انجام است. ایران هم برنامه خود را در همین چارچوب حقوق و تعهدات ادامه خواهد داد و موضع صریح و شفافی در این خصوص داریم. دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد و فتوای رهبری انقلاب اسلامی این موضوع را تایید می‌کند و ما از حقوق مصرح خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استفاده خواهیم کرد. به دبیرکل آژانس هم توصیه می‌کنیم از اظهارات سیاسی و خارج از وظیفه خودش خودداری کند.
کنعانی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: در ایام پرشکوه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و شاهد حضور پرشکوه مردم ایران در روز پیروزی انقلاب اسلامی بودیم و این حضور نشان داد که ملت ایران همچنان پای انقلاب و کشور هستند و یک‌بار دیگر خاک یاس و ناامیدی را بر دشمنان پاشیدند.
کنعانی بیان کرد: نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور هم امسال برپا‌کننده جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران در سراسر جهان بودند و شاهد حضور گسترده مقامات سیاسی، پارلمانی احزاب و نمایندگان رسانه‌ها و اقشار مختلف کشورها در مراسم روز ملی جمهوری اسلامی ایران بودیم که نشان‌دهنده عمق حضور ایران در دل ملت‌های جهان
است.
درخواست ایران جهت برگزاری نشست سازمان همکاری‌های اسلامی
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: قطعنامه پیشنهادی الجزایر در سازمان ملل هم مطرح است و متأسفانه پیشاپیش آمریکا مخالفت خودش را با این قطعنامه اعلام کرده و مایل است با استفاده از «وتو» مانع از حفظ صلح و امنیت بین‌المللی توسط شورای امنیت شود. آنچه در غزه می‌گذرد نه‌تنها یک جنایت آشکار و نسل‌کشی است، بلکه یک تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی است و جامعه جهانی و مجامع بین‌المللی باید جلوی این اقدامات را بگیرند.
وی ادامه‌ داد: ایران از ابتدای بحران غزه تمام توان دیپلماتیک خود را در جهت جلوگیری از جنگ غزه به کار گرفته،
بر این اساس وزیر امور خارجه در تماسی تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درخواست برگزاری نشستی دیگر کرد و بلافاصله طی یادداشتی رسمی از سوی نمایندگی ایران در جده (سازمان همکاری اسلامی) هم در خواست خود را بار دیگر مطرح کرد و اعلام آمادگی کرد که میزبان نشست دوم وزرای خارجه این سازمان باشد.
دیوان بین‌المللی دادگستری
جدیت لازم را داشته باشد
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص درخواست آفریقای جنوبی برای اضافه کردن دستورات جدید به شکواییه خود در دیوان بین‌المللی دادگستری هم گفت: ما معتقدیم که دیوان در معرض آزمون جدی قرار دارد که چه میزان از عهده مسئولیتش برخواهد آمد. قرار صادره از سوی دیوان مسئولیت جدی برای رژیم اشغالگر ایجاد کرد تا کلیه اقدامات جنایات‌آمیز خود را متوقف کند. دیوان در این رابطه قرار خودش را مطرح کرد.
کنعانی بیان کرد: در ارتباط شکایت دوم آفریقای جنوبی نظر دیوان است که قرار اولیه کفایت لازم را دارد. ما انتظار داریم دیوان در ارتباطات با قرار اولیه جدیت لازم را داشته باشد و رژیم را مسئول تلقی کند و اقدام اولیه خودش را با گام‌های تکمیلی کامل کند. این انتظار ملت‌های جهان است.
وی افزود: ایران از مجموعه اقدامات حقوقی کشورها که در مسیر محاکمه رژیم اقداماتی را انجام می‌دهند حمایت می‌کند. ما از اقدام دیروز نشست سران اتحادیه آفریقا هم که خواستار توقف فوری جنایات شدند حمایت کردیم.
رویکرد اصولی ایران در خصوص افغانستان
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نشست افغانستان گفت: ایران بر ضرورت کمک همه کشورها و مجامع بین‌المللی برای بهبود شرایط صلح، ثبات و امنیت افغانستان و ایجاد شرایطی بهتر برای مردم آن کشور تاکید دارد و در قالب دوجانبه و سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای تحقق به این روند کمک و مشارکت کردیم.
وی ادامه داد: از سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی در این خصوص استفاده کردیم و حضور ایران در نشست اخیر افغانستان هم تاکیدی بر رویکرد اصولی ایران بود. ما معتقدیم سازمان ملل و سازوکارهای منطقه‌ای باید به افغانستان کمک کنند تا شاهد تحکیم ثبات و شرایط سیاسی و امنیتی بهتری در آن کشور باشیم.
ابراز نگرانی
در خصوص سرنوشت کنفرانس مونیخ
کنعانی در خصوص برگزاری اخیر نشست کنفرانس امنیتی مونیخ بیان کرد: ما قطعا نگران کنفرانس امنیتی مونیخ و اهدافی هستیم که بنیان‌گذاران آن داشتند چرا که مجریان و برگزارکنندگان این کنفرانس برخلاف اهداف بنیان‌گذاران آن حرکت می‌کنند و این کنفرانس را تبدیل به یک جایگاهی می‌کنند که دیدگاه‌های خود را در آن مطرح کنند. دعوت از کسانی که‌ سابقه مجرمانه آنها در برابر دیدگاه جهان است نشان می‌دهد که متاسفانه برگزار‌کنندگان این کنفرانس در مسیر غلطی هستند و ما نگران سرنوشت این کنفرانس هستیم. وی بیان کرد: اینکه کنفرانس امنیتی مونیخ تبدیل به تریبونی برای بیان اظهاراتی غیرعادلانه و غیرصادقانه علیه کشورهای مستقل شود جای تاسف است. ای‌کاش کنفرانس مونیخ در یک رویکرد مسئولانه این نشست را فرصتی قرار می‌داد که همه آنهائی که باید می‌توانستند به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند و کاش به جای دعوت از مقامات جنایتکار رژیم صهیونیستی که در دیوان بین‌المللی دادگستری مجرم و جنایتکار شناخته شده‌اند، از نمایندگان به حق فلسطینی دعوت می‌کردند و توجه حقیقی می‌کردند که علت ناامنی‌های منطقه اشغالگری و جنگ غزه است.
رد ادعاها در خصوص میدان آرش
کنعانی در خصوص استمرار ادعاها در خصوص میدان گازی آرش نیز بیان کرد: ایران در حفاظت از حقوق ملی ایران و ملت اهتمام لازم را دارد. طرح مباحث حقوقی و فنی از سوی مقامات کشور کویت در خصوص میدان آرش هیچ حقی را برای بیان‌کننده ایجاد نخواهد کرد. ایران بهترین راهکارها را استمرار مذاکرات تیم‌های حقوقی دو کشور می‌داند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حملات آمریکا و انگلیس به یمن تصریح کرد: در ارتباط با آنچه که دولت آمریکا و انگلیس انجام دادند باید گفت که این نقض حاکمیت یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل به حساب می‌آید. یک اقدام متجاوزانه و ماجراجویی آشکار است. این‌گونه اقدامات غیرقانونی نشان‌دهنده این است که این کشورها به قوانین و سازوکارهای بین‌المللی اهمیت نمی‌دهند.
وی افزود: دوم این دو کشور مدعی هستند که خواستار گسترش دامنه جنگ نیستند. اتفاقا آنان با توسعه جنگ به دنبال گسترش دامنه جنگ از فلسطین به دیگر نقاط هستند. ادعاهای آنان باطل است. آنچه که در دریای سرخ می‌گذرد، معلول شرایطی است که در غزه می‌گذرد. ایران در این رابطه موضع صریح خودش را اعلام کرده است.