همزمان با اوج‌گیری مطالبات برای خروج آمریکا از عراق و سوریه، داعش فعالیت‌های خود را در سوریه شدت بخشیده، طوری که ۱۱۶ غیرنظامی، نیروهای ارتش سوریه و مقاومت را به شهادت رسانده است. با این حال، آن‌ها حتی در یک مورد هم به مواضع آمریکا یا قسد (همپیمان آمریکا) حمله نکرده‌اند!

 آمریکا برای خارج‌نشدن از منطقه به داعش متوسل شده است

 
همزمان با اوج‌گیری مطالبات برای خروج آمریکا از عراق و سوریه، داعش فعالیت‌های خود را در سوریه شدت بخشیده، طوری که ۱۱۶ غیرنظامی، نیروهای ارتش سوریه و مقاومت را به شهادت رسانده است. با این حال، آن‌ها حتی در یک مورد هم به مواضع آمریکا یا قسد (همپیمان آمریکا) حمله نکرده‌اند!
بارها و بارها از مسئولین غربی تا تحلیلگران آنان اذعان داشته‌اند که داعش محصول آمریکا و تحت حمایت آن بوده است. طی ۵۰ روز اخیر و به موازات جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه و همزمان با اوج‌گیری مطالبات برای خروج آمریکا از عراق و سوریه، داعش فعالیت‌های خود در سوریه را شدت بخشیده است. بسیاری از ناظران اعتقاد دارند به موازات افزایش فشارها بر آمریکا در سوریه و عراق، واشنگتن زمینه را برای تشدید فعالیت داعش فراهم کرده است.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه (معارضه) در گزارشی اعلام کرد، از ابتدای سال جاری میلادی، تروریست‌های داعش بیش از ۱۰۰ نظامی و غیرنظامی را طی ۵۰ عملیات در سوریه به قتل (شهادت) رسانده‌اند. کلیه این عملیات‌ها در منطقه بادیه سوریه صورت گرفته است؛ یعنی در شرق سوریه و در بیابان‌های غرب فرات. در این عملیات‌ها ۱۱۶ نفر به شهادت رسیده‌اند. از این میان ۱۰۱ نفر از نیروهای ارتش سوریه و متحدین بوده که ۱۳ نفر از شهدا، رزمندگان مقاومت هستند. علاوه‌بر آن ۱۵ غیرنظامی نیز به شهادت رسیده‌اند که یکی از آنان کودک است.
آن‌طور که تسنیم نوشته است، دقت در جغرافیای مناطق عملیاتی داعش نشان می‌دهد که آمریکا پشتیبان عملیات آن‌هاست! از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، محدوده عملیاتی داعش در سوریه عمدتا شامل بادیه‌الشام (منطقه بیابانی شرق سوریه در غرب فرات)، منطقه موسوم به الجزیره (منطقه بیابانی شرق سوریه در شرق فرات) و مناطق شمال شرق سوریه به ویژه استان حسکه بوده است. از نظر توزیع تلفات حملات نیز معمولا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد تلفات را نیروهای «قسد» (قوات سوریا الدیمقراطیه) تشکیل می‌دادند. البته این نسبت در ماه‌های پایانی ۲۰۲۳ – همزمان با تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه – تغییر کرد و داعش از تعداد عملیات‌های خود در قلمرو قسد کاست.
برای توضیح بیشتر باید گفت به صورت کلی عملیات‌های داعش در سه منطقه صورت می‌گرفت. منطقه اول، شرق استان‌های «حمص» و «ریف دمشق» و غرب استان «دیرالزور» بود؛ یعنی صحرای بزرگ شرق سوریه موسوم به «بادیهًْ‌الشام» که از شهرهایی مانند تدمر و السخنه آغاز و تا کرانه‌های غربی فرات ادامه دارد. این منطقه در سیطره ارتش سوریه است و در بخش‌هایی از آن، رزمندگان مقاومت حضور پررنگی دارند. دومین منطقه‌ای که داعش در آن دست به عملیات می‌زد، شرق استان دیرالزور، جنوب استان رقه و جنوب استان حسکه است که در تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی سوریه به منطقه «الجزیره» مشهور است. این منطقه تحت سیطره نیروهای متحد آمریکا موسوم به «قسد» (قوات سوریا الدیمقراطیه) است. سومین منطقه عملیاتی داعش، شمال استان حسکه و شرق استان رقه است که تحت سیطره شبه‌نظامیان کرد و جریان اصلی «قسد» است. در این مناطق نیز آمریکا حضور پررنگی دارد.
با این حال، از ابتدای سال ۲۰۲۴ داعش عملیات خود را در مناطق تحت سیطره قسد قطع و تنها بر بادیه‌الشام تمرکز کرده است. هدف از این عملیات‌ها نیز مشخصا حمله به مواضع ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت است. حال این پرسش مطرح می‌شود که چه اتفاق ویژه‌ای رخ داده که اولا داعش توان عملیاتی مضاعفی پیدا کرده و ثانیا بر حمله به مواضع مقاومت و ارتش سوریه متمرکز شده و درگیری با قسد را به بوته فراموشی سپرده است؟