روسیه اوکراین را متهم به دست داشتن در حملات تروریستی اخیر مسکو کرد و خواستار استرداد رئیس سرویس امنیتی اوکراین به مسکو شد.

 

 

 روسیه به دنبال دستگیری رئیس سرویس امنیت اوکراین

روسیه اوکراین را متهم به دست داشتن در حملات تروریستی اخیر مسکو کرد و خواستار استرداد رئیس سرویس امنیتی اوکراین به مسکو شد.
 

 


در ۲۲ مارس ۲۰۲۴(جمعه سه فروردین) دست‌کم ۴ تروریست مسلح به سلاح‌های خودکار با حمله به یک تالار موسیقی در مسکو یکی از بزرگ‌ترین حوادث تروریستی در تاریخ روسیه را رقم زدند. مهاجمان بعد از کشتار گسترده با استفاده از بمب‌های بنزینی، سالن را به آتش کشیدند. کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که دست کم ۱۳۳ تن در این حمله تروریستی کشته و بیش از ۱۵۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. برخی گزارش‌ها تعداد کشته شدگان را ۱۴۰ تن نیز اعلام کردند. هر ۴ عامل این حمله تروریستی که همگی هویت تاجیک داشتند ابتدا موفق به فرار از صحنه شدند اما ساعاتی بعدتر در منطقه «بریانسک» توسط نیروهای امنیتی روسیه دستگیر شدند. گزارش‌های اولیه نهادهای روسیه حاکی است آنها قصد داشتند به سمت اوکراین فرار کنند. ساعاتی بعد از این عملیات تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت کامل آن را بر عهده گرفت. خبرگزاری‌های غربی نیز با انتشار این بیانیه اعلام کردند داعش پشت حملات بوده است. نکته عجیب ماجرا این بود که آمریکا چند روز قبل از این حمله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که افراط‌گرایان قصد دارند مکان‌هایی مثل سالن‌های کنسرت موسیقی را در روسیه مورد حمله قرار دهند.
نقش اوکراین در حملات مسکو
با وجود این که داعش رسماً مسئولیت این حملات را پذیرفته اما مقامات و رسانه‌های روسی اعلام کرده‌اند اوکراین و سرویس‌های امنیتی غربی پشت این حملات بوده‌اند. در جدیدترین گزارش‌ها نیز کمیته تحقیقات فدرال روسیه از دستیابی به شواهدی از نقش داشتن اوکراین در حمله مرگبار اخیر در مسکو خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر کمیته تحقیقات فدرال روسیه اعلام کرد که بازرسان روسی مدارکی دال بر ارتباط تروریست‌های عامل حمله به سالن کنسرت کروکوس در مسکو با ملی‌گرایان اوکراینی را در اختیار دارند. وزارت خارجه روسیه هم با فهرست کردن حوادث خشونت‌بار رخ داده در خاک این کشور، گفت از کیف می‌خواهد که همه افراد مرتبط با این اقدامات از جمله رئیس سرویس امنیتی این کشور را تحویل دهد. روسیه روز یکشنبه از اوکراین خواست چندین نفر از جمله رئیس سرویس امنیتی این کشور را به دلیل آنچه قرار داشتن آن‌ها پشت اقدامات تروریستی در خاک روسیه خواند، استرداد کند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای تکرار کرد که حمله مرگبار ۲۲ مارس به سالن کنسرت در حومه مسکو به اوکراین مرتبط است و همچنین کیف را به دست داشتن در تعدادی از حملات و ترورها در خاک روسیه متهم کرد. این وزارتخانه با استناد به دو کنوانسیون بین‌المللی
 ضد تروریسم گفت که از اوکراین خواسته «فوراً تعدادی از افراد از جمله واسیل مالیوک، رئیس سرویس امنیتی (اوکراین) را دستگیر کند و تحویل دهد». در بیانیه مسکو ذکر شده که مالیوک اعتراف کرده است «بمب‌گذاری پل کریمه در اکتبر ۲۰۲۲ را سازماندهی کرده و جزئیات سازماندهی سایر حملات تروریستی را فاش کرده است» و در ادامه آمده «طرف روس از رژیم کیف می‌خواهد فوراً هرگونه حمایت از فعالیت‌های تروریستی را متوقف کند، مسئولان را تحویل دهد و خسارات وارده به قربانیان را جبران کند». این مقام اوکراینی اخیراً دست داشتن سرویس امنیتی این کشور در یک‌سری حملات علیه روسیه از جمله به پل کریمه را که دو کشته برجا گذاشت، تایید کرده بود. یک منبع اطلاعاتی تاجیکستان هم روز جمعه خبر داد ۹ نفر از ساکنان حومه شهر دوشنبه پایتخت این کشور به اتهام ارتباط با عاملین حمله تروریستی مسکو در روسیه دستگیر شده‌اند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، یک منبع اطلاعاتی تاجیکستان اعلام کرد ۹ نفر از ساکنان منطقه موسوم به «وحدت» در حومه شهر دوشنبه پایتخت این کشور به اتهام ارتباط با عاملین حمله تروریستی جمعه گذشته در مسکو دستگیر شده‌اند.