دبیرکل ناتو در گفت‌وگویی بر تعمیق همکاری‌ها میان روسیه، ایران، چین و کره شمالی با توجه به پیامدهای آن برای غرب اشاره کرده و بر ضرورت تقویت همکاری‌های اعضای ناتو برای تداوم حمایت‌ها از اوکراین تاکید کرد، اگرچه به گفته او، اوکراین باید در بحران پیش روی خود، در مواردی مصالحه را بپذیرد.

استولتنبرگ:
روسیه، ایران و چین همکاری تنگاتنگی برای مقابله با غرب دارند

دبیرکل ناتو در گفت‌وگویی بر تعمیق همکاری‌ها میان روسیه، ایران، چین و کره شمالی با توجه به پیامدهای آن برای غرب اشاره کرده و بر ضرورت تقویت همکاری‌های اعضای ناتو برای تداوم حمایت‌ها از اوکراین تاکید کرد، اگرچه به گفته او، اوکراین باید در بحران پیش روی خود، در مواردی مصالحه را بپذیرد.
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو معتقد است که جهان در حال حاضر، نسبت به ۱۰ سال پیش که به این سمت رسید، «خطرناک‌تر، غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر و خشونت‌بارتر شده است».
نشریه آمریکایی فایننشال ورلد نوشت: دبیرکل ناتو به گسترش چالش‌های پیش روی جامعه بین‌المللی اشاره دارد و سؤالات مهمی را درباره آینده امنیت جهانی مطرح می‌کند. کشورهایی از جمله روسیه، چین، ایران و کره شمالی که اقدامات هماهنگ‌شان چالشی قابل‌توجه برای نظم موجود جهانی محسوب می‌شود، در اول صف قرار دارند.
اظهارات اخیر استولتنبرگ توجه‌ها را به اتحاد تقویت‌شونده میان این کشورها جلب کرده است که نشانگر تغییری در موازنه قدرت در عرصه جهانی است. یکی از حوزه‌های اصلی این همکاری در روابط دفاعی آنها و همکاری‌های نظامی‌شان مشهود است.
استولتنبرگ همچنین اشاره کرد که حمایت چین از صنایع دفاعی روسیه و انتقال فناوری روسی به ایران و
کره شمالی نشان‌دهنده اتحاد استراتژیک آنها با هدف تقویت توانمندی‌های نظامی‌شان است.
در ادامه این مطلب آمده است: این‌گونه همسان‌سازی منافع نه‌تنها قدرت نظامی این کشورها را افزایش می‌دهد، بلکه تلاش‌ها برای پیشبرد صلح و ثبات در مناطق مهم استراتژیک مانند اوکراین را پیچیده‌تر می‌کند. با این وجود، اولین مقام ناتو درباره حمایت از اوکراین ابراز خوش‌بینی کرد.
استولتنبرگ در گفت‌وگویی با شبکه‌ بی‌بی‌سی گفت که اطمینان دارد متحدان ناتو قادر خواهند بود تا ژوئیه، به توافق بلندمدتی در زمینه ارائه کمک‌های مالی به اوکراین دست پیدا کنند اما همچنین اشاره کرد که اوکراین ممکن است مجبور شود در مواردی «مصالحه را
بپذیرد.»
دبیرکل ناتو می‌گوید «حتی اگر ما فکر کنیم و امیدوار باشیم که این جنگ در آینده نزدیک پایان خواهد یافت، باید تا چندین سال دیگر نیز از اوکراین حمایت کنیم و توانمندی‌های دفاعی آن را برای جلوگیری از تجاوزات آینده تقویت کنیم.»
تعمیق همکاری‌های روسیه، ایران، چین و کره شمالی
در این مطلب آمده است است که پیامدهای این اتحاد فراتر از موضوعات نظامی است.
اظهارات استولتنبرگ اهداف استراتژیک گسترده‌تری را روشن می‌سازد که از این اتحاد نشات می‌گیرد، از جمله می‌توان به همکاری اقتصادی و حمایت‌های دیپلماتیک اشاره کرد. این کشورها در حوزه‌های مختلفی از جمله پروژه‌های مشترک زیرساختی تا ابتکارهای هماهنگ دیپلماتیک از قدرت جمعی خود برای پیشبرد منافع‌شان در عرصه جهانی استفاده می‌کنند.
دبیرکل ناتو در این گفت‌وگو اشاره کرد: چین به واسطه تامین قطعات مهم صنایع دفاعی روسیه، از اقتصاد جنگی آن حمایت می‌کند و در عوض، مسکو آینده خود را در گرو چین قرار می‌دهد. افزون بر این، روسیه در ازای مهمات و تجهیزات نظامی، به ایران و کره شمالی فناوری‌های درخواستی‌شان را داده است.
ضرورت تقویت همکاری‌ها
میان اعضای ناتو
با توجه به چالش‌های موجود
او همچنین در این گفت‌وگو با اشاره به کشته شدن بسیاری از کارکنان نهادهای بین‌المللی، از جمله «آشپزخانه جهانی» و خبرنگاران توسط رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، بر اهمیت همکاری میان متحدان ناتو برای اتخاذ موضعی واحد در درخواست حفاظت از غیرنظامیان و کارمندان نهادهای مردمی تاکید کرد.
ناتو با گسترش نفوذ خود در میان کشورهای غیرعضو هدف تقویت توانمندی‌های دفاعی جمعی خود و صیانت از اصول دموکراسی و آزادی‌های فردی در مواجهه با چالش‌های رو به ‌افزایش را دنبال می‌کند. بحران فعلی در اوکراین که استولتنبرگ، خود، فعالانه در جلب حمایت‌‎ها برای آن نقش داشته، از مواردی است که عمدتا مورد توجه قرار می‌گیرد.
ضرورت پذیرش مصالحه
از سوی اوکراین
اشاره استولتنبرگ به ضرورت مصالحه از سوی اوکراین، مسائل پیچیده‌ای را در زمینه مداخله بین‌المللی و توازن حساسی ایجاد می‌کند میان استقلال و امنیت جمعی برقرار است.
وضعیت اوکراین همچنین، پیامدهای ژئوپلیتیکی گسترده‌ این اتحاد میان کشورهای اشاره‌شده را روشن می‌سازد. همزمان با اعمال نفوذ روسیه در اروپای شرقی، احتمال درگیری افزایش می‌یابد و این چالش مستقیمی برای ثبات در منطقه‌ ایجاد می‌کند.
استولتنبرگ در این باره گفت: اوکراین، خود، باید درباره مواردی تصمیم‌گیری کند که حاضر است بر سر آنها مصالحه کند و ما باید به آن کمک کنیم در موقعیتی قرار بگیرد که بر سر میز مذاکره نتیجه مطلوبی بگیرد.
افزون بر این، موضع محتاطانه دبیرکل ناتو درباره احتمال بازگشت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به کاخ سفید با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، نشان‌دهنده پیچیدگی روابط میان آمریکا و اروپا
است.
به گزارش ایسنا، استولتنبرگ از گفتن اینکه آیا درباره احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید نگران است یا نه، خودداری کرده و فقط گفت تنها چیزی که از آن مطمئن است،‌ این است که آمریکا فارغ از اینکه رئیس‌جمهور آنچه کسی باشد، همواره یک متحد مهم ناتو باقی می‌ماند.