❇️ از حضرت موسى بن جعفر علیه السلام درباره ی عطسه پرسیدن، فرمود:  💠 خداوند برای بنده ‏اش نعمت هایى در سلامت بدن و اعضای او قرار می دهد و بنده، متوجّه این موارد نیست و خداوند را از یاد می برد. 💠 لذا خداوند به بادی دستور می دهد که از بدن بنده عبور […]

❇️ از حضرت موسى بن جعفر علیه السلام درباره ی عطسه پرسیدن، فرمود: 

💠 خداوند برای بنده ‏اش نعمت هایى در سلامت بدن و اعضای او قرار می دهد و بنده، متوجّه این موارد نیست و خداوند را از یاد می برد.

💠 لذا خداوند به بادی دستور می دهد که از بدن بنده عبور کند و از بینی اش خارج شود. در این هنگام، بنده، حمد خدا را به جا می آورد و با گفتن الحمدُ لله، در واقع شکر نعمت هایی را به جا آورده که فراموش کرده است.

🟡 در طب سنتی آمدن عطسه را دلیل بر رطوبت بیش از اندازه و مورد نیاز مغز تلقی می کنند که با عطسه که کل بدن را نیز درگیر می کند این رطوبت از مغز خارج می شود.

❇️ امام صادق (علیه السلام):

💠 تا سه عطسه در روز را نشانه سلامتی
 و بیش از سه عطسه در روز را نشانه درد و بیماری دانسته‌اند
 
💠 و در روایتی فرمودند: عطسه از بینی بیرون نمی‌آید، بلکه از همه بدن می‌آید همان سان که نطفه از بدن، سرچشمه گرفته و از آلت بیرون می‌آید، نمی‌بینید که انسان عطسه می‌کند تمام بدنش تکان میخورد؟

✔️ عطسه در روایات

❇️ پیامبر خداصلی الله علیه و آله:

💠 عطسه کردن برای بیمار؛ نشان بهبود و راحت بدن است.

❇️ امام صادق(علیه السلام):

💠 عطسه فراوان شخص را از پنج چیز ایمن میبخشد:

✔️ نخستین آنها جذام است؛

✔️ دوم بادهای بدخیمی که در سروصورت جای میگرند،

✔️ سوم آنکه مایه ایمنی از ریزش آب درچشم میشود؛

✔️ چهارم آنکه ازسختی حفره های بینی مصونیت میدهد 

✔️ وپنجم آنکه از بیرون آمدن مو درچشم ایمنی میدهد.

❇️ امام رضا علیه السلام:

💠 بدان که علت عطسه آن است که خداوند چون بنده ای را نعمتی دهد و او سپاس آن نعمت قرار میدهد. همچنین هیچکس عطسه نمی کند؛ مگر این که غذایش گوارا می شود.

✍ منبع: الکافی، ج‏۲، ص ۶۵۴