بدان که چون‏ داخل حمّام‏ شوى باید بخوانى‏ (ذکر کنی)بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏ و پاى چپ را مقدّم دارى (اول بگذاری)و نزدیک غروب و میان نماز مغرب و عشا به حمّام نرود که وقت غلبه شیاطین است. (یعنی زمان مناسبی نیست) چنین ذکر کرده‏اند علما (حکیمان)و بى‏وجه نیست (بی جهت نگفته اند)براى‏ کفش کندن‏ بگوید […]

بدان که چون‏ داخل حمّام‏ شوى باید بخوانى‏ (ذکر کنی)بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏ و پاى چپ را مقدّم دارى (اول بگذاری)و نزدیک غروب و میان نماز مغرب و عشا به حمّام نرود که وقت غلبه شیاطین است. (یعنی زمان مناسبی نیست)

چنین ذکر کرده‏اند علما (حکیمان)و بى‏وجه نیست (بی جهت نگفته اند)براى‏ کفش کندن‏ بگوید آنچه علما ذکر کرده‏ اند(هنگام دراوردن کفش ها در ابتدای ورود به حمام دکر ذیل را بخوانید)

بِسْمِ اللَّهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی رَزَقَنِی مَا أَوْقَى بِهِ قَدَمَىَّ مِنَ الْأَذَى اللَّهُمَّ ثَبِّتْهُمَا عَلَى صِرَاطِکَ وَ لَا تُزْلَّهُمَا عَنْ صِرَاطِکَ السَّوِیِ‏ براى چپ کندن‏ اللَّهُمَّ انْزَعْ عَنَّی وَبْقَهَ النِّفَاقِ وَ ثَبِّتْنِی عَلَى الْإِیمَانِ‏
براى‏ کندن زیرجامه و انداختن لنگ(هنگام درآوردن لباس زیر و بستن لنگ بگویید)‏ بگو بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏ تا جن به عورت تو نظر نکند. (یعنی چشم ناپاک شیطان صفت)

در خانه اوّل‏ حمّام بگو:

اللَّهُمَّ إِنّى أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّ نَفْسِى وَ اسْتَعِیذُ بِکَ مِنْ أَذَاهُ‏ در خانه دویّم‏ بگوید اللَّهُمَّ اذْهَبْ عَنِّى الرِّجْسَ النَّجِسَ وَ طَهِّرْ جَسَدِى وَ قَلْبِى‏ و ساعتى در آن مکث نکند در گرم‏خانه مکرّر بگوید تا بیرون آمدن‏ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ النَّارِ وَ نَسْأَلُهُ الْجَنَّهَ و تفکّر در امر جهنّم کند (و به جهنم فکر کن)چرا که حمّام بسیار شبیه به جهنّم است چرا که زیر آن آتش است و از بالا دودها بالا مى‏رود و آب گرمش مانند حمیم جهنّم(آب جوشان جهنم) است.

و مردم در آن عریان افتاده(لخت و برهنه) و ازاله اوُساخ (از بین بردن چرک ها)در آن مى‏شود و چرکها و وَسَخ ها (چرک ها جمع وَسَخ همان اوساخ است)در آن مى‏ماند و مردم پاک شده بیرون مى‏روند مانند عاصیان (گناهکاران)اهل توحید (یگانگی و یگانه پرستی)که در جهنّم پاک مى‏شوند و بیرون مى‏روند و کفّار مانند چرکها و کثافتها و شیاطین در حمّام مى‏مانند و مستحب است که قدرى آب گرم بر سر ریزد و قدرى بر پا و اگر آب لطیف باشد جرعه ای بخورد و مکروه (زشت و ناپسند)است آب سرد در حمّام خوردن و آب سرد بر تن ریختن و مستحبّ است بر پا آب سرد ریختن چون بیرون آید و مکروه (ناپسند)است شانه و مسواک در حمّام و دخول حمام ناشتا (در حالت گرسنگی و ناشتا وارد حمام نشوید)و بر سیرى (و هنگام سیری زیاد و تناول تازه غذا هم خوب نیست به حمام بروید)براى‏ سر تراشى‏ بِسْمِ اللَّه وَ بِاللَّه وَ عَلَى مِلَّهِ رَسُولِ اللَّه اللَّهُمَّ أَعْطِنِى بِکُلَّ شَعْرَهٍ نُوراً یَوْمَ الْقِیَامَهِ و با وضو باشد و ابتدا از پیش سر کند و موى را دفن کند (ابتدا موی سر را بزند)چنین ذکر کرده‏اند.

براى فارغ شدن از سر تراشى مى‏گوید اللَّهُمَّ زِنِّى بِالتَّقْوَى وَ جَنِّبْنِى الرَّدَى‏ چنین ذکر کرده‏اند براى‏ نوره‏ بگوید:

اللَّهُمَّ ارْحَمْ سُلْیْمَانَ ابْنَ دَاوُدَ ع کَمَا أَمَرَ بالنُّورَهِ این دعا را مى‏خواند بعد از آنکه اوّل قدرى‏ نوره بردارد و بر سر بینى خود گذارد که ان شاء اللّه نوره آن را نمى‏سوزاند و این دعا هم شریف است و براى‏ نوره‏ وارد شده است‏:

اللَّهُمَّ طَیِّبْ مَا طَهُرَ مِنِّی و طَهِّرْ مَا طَابَ مِنِّی: و أَبْدِلْنِى شَعْراً طَاهِراً لَا یَعْصِیَنَّکَ اللَّهُمَّ إِنِّی تَطَهَّرْتُ ابْتِغَاءَ سُنَّهَ الْمُرْسَلِینَ وَ ابْتِغَاءَ رِضْوَانَکَ وَ مَغْفِرَتَکَ فَحَرِّمْ شَعْرِی وَ بَشَرِی عَلَى النَّارِ وَ طَهِّرْ خَلْقِی وَ طَیِّبْ خُلْقِی وَ زَکِّ عَمَلِی وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ یَلْقَاکَ عَلَى الحَنِیفَهِ السَّمْحَهِ مِلَّهَ إِبْرَاهیمَ خَلِیلِکَ وَ دِینِ مُحَمَّدٍ حَبِیبِکَ وَ رَسُولِکَ عَامَلًا بِشَرَائِعِکَ تَابِعاً بِسُنَّهِ نَبِیِّکَ آخذاً بِهِ مُتَأَدِّباً بِحُسْنِ تَأْدِیبِکَ وَ تَأْدِیبِ رَسُولِکَ وَ تَأْدِیبِ أَوْلِیَائِکَ الَّذِینَ غَدَوْتَهُمْ بِأَدَبِکَ وَ زَرَعْتَ الْحِکْمَهَ فِی صُدُورِهِمَ وَ جَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لِعِلْمِکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِم‏.

هرکس این دعا را در وقت نوره کشیدن بخواند خداوند او را از ادناس (مردان بی آبرو و بدخو و البته معنی چرک هم می دهد )در دنیا و از گناهان پاک کند و بدل(جایگزین ان مویی که بعد از نوره روییده می شود با ذکر این دعا) دهد به او مویى که عصیان (گناه و سرکشی)نکند و به هر مویى از جسد(جسم) او خداوند ملکى (فرشته ای)آفریند که تسبیح (ذکر گوید)کند تا قیامت و یک تسبیح ایشان با هزار تسبیح اهل زمین برابر است براى‏ غسل جمعه‏ بگوید اللَّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبِی مِنْ کُلِّ آفَهٍ تَمْحَقُ دِینِی وَ تَبْطُلُ بِرَّ عَمَلِی اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنَ التَّوَّابِینَ وَ اجْعَلْنِی مِنَ الْمَتَطَهِّرِینَ‏.

براى‏ غسل جنابت‏

اللَّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبِی وَ زَکِّ عَمَلِی وَ تَقَبَّلْ سَعْیِی وَ اجْعَلْ مَا عِنْدَکَ خَیْراً لِی اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنَ التَّوَّابِینَ وَ اجْعَلْنِی مِنَ الْمُتَطَهِّرِینَ‏ براى‏ بیرون آمدن از حمّام‏ ذکر کرده‏اند شُکْراً لِلَّهِ عَلَى هَذِهِ النِّعْمَهِ براى‏ پوشیدن رخت‏ اللَّهُمَّ الْبَسْنِی التَّقْوَى وَ جَنِّبْنِی الرَّدَى‏ و اگر خواهد بگوید الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی کَسَانِی وَ لَوْ شَاءَ أَعْرَانِی‏ براى‏ زیرجامه پوشیدن‏ ذکر کرده‏اند که بگوید اللّهمّ اسْتُر عَوْرَتِی وَ آمِنْ رَوْعَتِی وَ أَعِفَّ فَرْجِی وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّیْطَانِ فِی ذَلِکَ نَصِیباً وَ لَا إِلَى ذَلِکَ وُصُولًا فَیَصْنَعُ فِی

الْمَکَائِدِ وَ یُهَیِّجُنِی لِارْتِکَابِ مَحَارِمِکَ‏ و ایستاده و رو بهرقبله و روبروى انسان نپوشد (بعد از حمام لباس خود را رو به قبله و در حضور شخصی نپوشد)و پیراهن را اوّل بپوشد بعد زیرجامه را اگر جامه نو باشد بگوید:

اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ ثَوْبَ یُمْنٍ وَ تَقْوَى وَ بَرَکَهٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ ثَوْبَ یُمْنٍ وَ تَقْوَى وَ بَرَکَهٍ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی حُسْنَ عِبَادَتِکَ وَ عَمَلًا بِطَاعَتِکَ وَ أَدَاءَ شُکْرِ نِعْمَتِکَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى کَسَانِی مَا أُوَارِی بِهِ عَوْرَتِی وَ أَتَجَمَّلُ بِهِ فِی النَّاسِ‏ و در حال پوشیدن جامه نو با طهاره باشد و دو رکعت نماز کند و بخواند در آنها حمد و آیه الکرسى و اخلاص و قدر را و بسیار بگوید لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ

و کسى که چنین کند در آن جامه (در این لباس نو ) گناه نکند و به هر ریسمان ملکى براى آن تقدیس مى‏کند(در هر بندی که در این لباس است فرشته ای به تسبیح و ذکر مشغول می گردد) و استغفار می‏نماید براى او و ترحّم (شفقت و دلسوزی)می‏نماید بر او براى فراغت (بیرون اوردن لباس)از لباس پوشیدن بگوید اللَّهُمَّ بِکَ اسْتَتَرْتَ وَ الَیْکَ تَوَجَّهْتُ وَ بِکَ اعْتَصَمْتُ وَ عَلَیْکَ تَوَکَّلْتُ اللَّهُمَّ أَنْتَ ثِقَتِی وَ أَنْتَ رَجَائِى اللَّهُمَّ اکْفِنِی مَا أَهَمَّنِی وَ مَا لَا أَهَمَّنِی وَ مَا لَا أَهْتَمُّ بِهِ وَ مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّی عَزَّ جَارُکَ وَ جَلَّ ثَنَاؤُکَ وَ لَا إِلَهَ غَیْرُکَ اللَّهُمَّ زَوِّدْنِی التَّقْوَى وَ اغْفِرْ لِی وَ وَجِّهْنِی الْخَیْرَ حَیْثُ مَا تَوَجَّهْتُ‏.

براى‏ عمّامه بستن و انگشتر به دست کردن‏ بگوید آنچه را که ذکر کرده‏اند:

اللَّهُمَّ سَوِّمْنِی بِسِیمَاءِ الْأِیمَانِ وَ تَوِّجْنِی بِتَاجِ الْکَرَامَهِ وَ قَلِّدْنِی بِحْبَل الْإِسْلَامِ وَ لَا تَخْلَعْ رِبْقَهَ الْإِیمَانِ مِنْ عُنُقِی‏ و در حال‏ عمّامه بستن‏ تحت الحنک ببندد براى‏ ردّ تحیّه‏ کسى که از حمّام بیرون آمده بگوید طَابَ مَا طَهُرَ مِنْکَ وَ طَهُرَ مَا طَابَ مِنْکَ‏ براى‏ ردّ تحیّه‏ بگوید أَنْعَمَ اللَّهُ مَالَکَ‏ براى‏ عطر به کار بردن صلوات ذکر کرده‏اند.

براى‏ شارب (سیبیل)زدن‏ و ناخن چیدن‏ بگوید:

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى سُنَّهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ براى‏ روغن مالیدن‏ بگوید اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ الزَّیْنَ وَ الزَّیْنَهَ وَ أَعُوذُ بِکَ مِنَ الشَّیْنِ وَ الشَّنَآنَ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ براى‏ آئینه نظر کردن‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَنِی فَأَحْسَنَ خَلْقِی وَ صَوَّرَنِی‏ فَأَحْسَنَ صُورَتِی الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی زَانَ مِنَّی مَا شَانَ مِنْ غَیْرِی وَ أَکْرَمَنِی بِالْإِسْلَامِ‏ و اگر خواهد بگوید اللَّهُمَّ کَمَا حَسَّنْتَ خَلْقِی فَحَسِّنْ خُلْقِی وَ رِزْقِی‏ و ذکر کرده‏اند که آئینه را به دست چپ گیرد و یا دست راست صورت خود را مسح کند و محاسن‏ خود را بگیرد(ریش های خود را در مُشت دست بگیرد).

براى شانه کردن‏:

اللَّهُمَّ سَرِّحْ عَنِّی الْهُمُومَ وَ الْغُمُومَ وَ وَحْشَهَ الصُّدُورِ وَ وَسْوَسَهَ الشَّیْطَانِ‏ و ذکر کرده‏اند سوره‏ أَ لَم نَشْرَحْ‏ و إِخْلَاص‏ را که بخواند و نشسته شانه کند و شانه بدست راست او باشد براى فراغ از شانه ذکر کرده‏اند سُبْحَانَ مَنْ زَیَّنَ الرِّجَالَ بِاللِّحَى وَ النِّسَاءَ بِالذَّوَائِبْ‏ براى‏ آئینه از دست گذاردن‏ (اینه بر زمین گذاشتن و فارغ شدن از کار با اینه)ذکر کرده‏اند اللَّهُمَّ لَا تُغَیِّرْ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَتِکَ وَ اجْعَلْنَا لِأَنْعُمِکَ مِنَ الشَّاکِرِینَ‏

رساله دلاکیه، ص: ۲۳تا۲۶