انصارالله يمن شروط خود براي آتش‌بس را همزمان با اولین سفر یک هیئت سعودی به صنعا پس از آغاز جنگ یمن (فروردین ماه ۱۳۹۴) در روز يكشنبه اعلام كردند.

 

 انصارالله یمن شروط خود برای آتش‌بس را همزمان با اولین سفر یک هیئت سعودی به صنعا پس از آغاز جنگ یمن (فروردین ماه ۱۳۹۴) در روز یکشنبه اعلام کردند.
پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه نوشته بود که یک هیئت سعودی-عمانی تصمیم دارد به زودی به منظور دستیابی به توافق و آتش‌بس دائم در یمن، به صنعا سفر کند. در همین ارتباط، «محمد عبدالسلام» رئیس‌هیئت صنعاء در مذاکرات صلح یمن گفت که توقف حملات، برداشته شدن کامل محاصره و پرداخت حقوق‌ها از درآمدهای نفت و گاز از مطالبات ما است. عبدالسلام تصریح کرد: «از مطالبات عادلانه ما خروج نیروهای خارجی از یمن، پرداخت غرامت و باز‌سازی است.» وی تصریح کرد: «برای پیگیری پرونده اسرا تلاش می‌کنیم تا همان‌طور که اخیرا رخ داد، مانع‌تراشی نشود، وعده‌هایی وجود دارد که مبادله اسرا در ماه رمضان انجام شود.»
از سوی دیگر، عبدالقادر المرتضی، رئیس‌کمیته ملی امور اسرا و آزادگان دولت نجات ملی یمن روز شنبه از رسیدن ۱۳ اسیر یمنی به فرودگاه صنعا خبر داد که مقامات ریاض آنها را در مقابل آزادی یک اسیر سعودی آزاد کرده بودند. المرتضی در حساب کاربری خود در توئیتر تصویری از اسیران یمنی منتشر کرد که در این مبادله آزاد شده‌اند. به گفته این مقام، فرودگاه صنعا میزبان ۱۳ اسیری بود که توسط عربستان در مقابل یک اسیر که پیشتر آزاد شده بود، آزاد شدند. وی ابراز امیدواری کرد این اقدام مقدمه‌ای برای اجرای قرارداد مبادله اسرا باشد که اخیرا درباره آن توافق شد.
طی ۸ سال گذشته که جنگ در یمن با حملات ائتلاف عربی امارات و عربستان جریان داشته، در چند نوبت با وساطت سازمان ملل، آتش‌بس در این کشور بحران زده عربی به‌صورت کوتاه‌مدت و چند ماهه برقرار شد، اما این آتش‌بس‌ها هیچ‌گاه نتوانست به یک توافق دائمی برای پایان جنگ منجر شود، اما اکنون پس از توافق تهران و ریاض بر سر گشایش مناسبات دیپلماتیک، پرونده یمن نیز شاهد پیشرفت در دستیابی به آتش‌بس دائمی و پایان جنگ است.