خبرگزاری بریتانیایی رویترز در گزارشی از تیموتی گاردنر خبرنگار حوزه سیاست انرژی‌،اخبار انرژی هسته‌ای‌،تحریم‌ها و ژئوپلیتیک ایالات متحده در این خبرگزاری در روز 19 اکتبر 27 مهرماه به خبری درباره لایحه‌ای از سوی سناتورهای دو حزب در آمریکا برای توقیف نفت ایران پرداخته است.

رویترز: صادرات نفت ایران در سال جاری به رغم تحریم‌های آمریکا افزایش یافت

خبرگزاری بریتانیایی رویترز در گزارشی از تیموتی گاردنر خبرنگار حوزه سیاست انرژی‌،اخبار انرژی هسته‌ای‌،تحریم‌ها و ژئوپلیتیک ایالات متحده در این خبرگزاری در روز ۱۹ اکتبر ۲۷ مهرماه به خبری درباره لایحه‌ای از سوی سناتورهای دو حزب در آمریکا برای توقیف نفت ایران پرداخته است.
این خبرگزاری عنوان می‌دارد: دفتر سناتور جونی ارنست، جمهوریخواه، روز پنجشنبه به رویترز گفت، سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب در حال آماده ‌سازی قانونی برای کمک به دولت فدرال برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران هستند.
رویترز می‌افزاید: ارنست در رأس لایحه‌ای است که قرار است روز دوشنبه منتشر شود تا یک صندوق ۱۵۰ میلیون دلاری برای اجرای تحریم‌های ایران برای دفتر تحقیقات وزارت امنیت داخلی (HSI) با اولویت تحریم‌های نفتی ایران ایجاد کند. این لایحه توسط سناتور ریچارد بلومنتال، دموکرات، رهبری خواهد شد.
این رسانه بریتانیایی عنوان می‌دارد: دفتر تحقیقات میهن از زمانی که برنامه اجرائی آن در سال ۲۰۱۹ فعال شد، تحقیقاتی را انجام داده است که منجر به توقیف دو محموله نفت ایران شده است. چنین اقداماتی با هزینه‌های اولیه بالایی همراه است که همیشه به طور کامل در دسترس نبوده است.
رویترز در ادامه اظهار می‌دارد: قانونگذاران آمریکایی در حال بحث در مورد چندین قانون برای تحت فشار قرار دادن ایران پس از حملات ۷ اکتبر به اسرائیل توسط حماس هستند که منجر به کشته شدن حداقل ۱۴۰۰ نفر شد. حماس مدت‌ها مورد حمایت ایران بوده است، اما تهران هرگونه دست داشتن در این حملات را رد کرده است.
در بیانیه ارنست آمده است: «به‌جای اینکه اجازه بدهم اقدامات غیرقانونی ایران ادامه یابد، من در تلاش هستم تا تشریفات اداری را کاهش دهم و HSI و سابقه آن در اجرای تحریم‌ها را با پشتیبانی و منابعی که برای پیگیری و توقف تهران نیاز دارد، تجهیز کنم».
رویترز می‌افزاید: از آنجایی که صادرات نفت ایران در سال جاری علی‌رغم تحریم‌های ایالات متحده بر سر برنامه هسته‌ای این کشور افزایش یافت، ارنست و بلومنتال از دولت بایدن خواسته‌اند تا اداره تحقیقات میهن را برای کمک به توقیف محموله‌ها کمک کند. ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز است.
این رسانه همچنین تصریح می‌کند: ایران همچنین اهرم خود را بر کشتیرانی نفت دارد. بر اساس داده‌های شرکت تحلیلی ورتکسا، حدود یک پنجم عرضه نفت از طریق دریا از طریق تنگه هرمز، یک نقطه تنگه بین ایران و عمان، می‌گذرد. در ماه مه، ایران دو نفتکش را در آب‌های خلیج‌فارس توقیف کرد که بخشی از یک سری توقیف یا حمله به کشتی‌های تجاری از سال ۲۰۱۹ بود.


فارن افرز: احتمال زیادی وجود دارد که جبهه‌های دیگر علیه اسرائیل باز شود
مجله تحلیلی فارن افرز که در حوزه روابط بین‌الملل فعال است در یادداشتی از «دالیا داسا کی» عضو ارشد مرکز روابط بین‌الملل برکل دانشگاه یو سی ال‌ای UCLA در روز ۱۹ اکتبر ۲۷ مهرماه به بررسی احتمالات درباره تبدیل جنگ حماس و رژیم صهیونیستی به یک جنگ منطقه‌ای پرداخته است.
این مجله آمریکایی عنوان می‌دارد: آیا جنگ غزه باعث شعله‌ور شدن خاورمیانه(غرب آسیا) خواهد شد؟تشدید خشونت می‌تواند اسرائیل و ایران را در مسیر برخورد قرار دهد.
فارن افرز همچنین اظهار می‌دارد: پس از اینکه حماس در ۷ اکتبر حمله خود را به اسرائیل آغاز کرد، بسیاری از ناظران در ابتدا انتظار داشتند که این جنگ به عنوان یک درگیری محدود بین اسرائیل و حماس باقی بماند. اسرائیل و ایالات متحده هر کدام دلایلی برای اجتناب از یک جنگ گسترده دارند. واشنگتن علاقه‌ای به یک درگیری منطقه‌ای بی‌ثبات‌کننده که بازارهای نفت را مختل کند و توجه را از جنگ در اوکراین جلب کند، ندارد.
فارن افزر در ادامه می‌افزاید: وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با الجزیره در ۱۵ اکتبر هشدار داد که تا زمانی که لشکرکشی اسرائیل به غزه ادامه داشته باشد، «احتمال زیادی وجود دارد که بسیاری از جبهه‌های دیگر باز شود» و افزود که اگر اسرائیل «تصمیم بگیرد به صورت زمینی وارد غزه شود، رهبران مقاومت آن را به قبرستان سربازان اشغالگر تبدیل خواهند کرد.»
در ادامه این یادداشت عنوان شده است: رؤیارویی مستقیم اسرائیل و ایران فقط یک سناریوی فرضی نیست. درگیری بین این دو مدت‌ها قبل از جنگ کنونی اسرائیل و حماس در جریان بود. برای دهه‌ها، اسرائیل و ایران درگیر «جنگ سایه‌ای» در زمین، هوا و دریا بوده‌اند. و طی پنج سال گذشته، پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸ و در بحبوحه پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، این جنگ تشدید شده است. سرعت افزایش حملات مانند یک تشدید کنترل شده به نظر می‌رسید، به طوری که هر یک از طرفین معتقد بودند که قبل از اینکه خصومت‌ها بسیار خطرناک شوند، قدرت ترسیم خط را دارند. اکنون، جنگ در غزه، محاسبات آنها را مختل کرده است. هرچه درگیری بیشتر ادامه یابد، انگیزه‌های بازدارنده و معتدل‌کننده را کاهش می‌دهد و خطر درگیری اسرائیل و ایران را افزایش می‌دهد.
فارن افرز در ادامه عنوان می‌دارد: با این حال، اخیراً پیام‌های عمومی سران ایران به‌عنوان تأیید ضمنی گروه‌های شبه‌نظامی منطقه‌ای که ممکن است بخواهند به درگیری بپیوندند، عمل می‌کند – و آنها درها را برای مداخله مستقیم ایران باز گذاشته‌اند. در روزهای اخیر، حزب‌الله شروع به پرتاب موشک‌های پیچیده‌تر ضد‌تانک به سمت شمال اسرائیل کرد و خطوط قرمز قبلی اسرائیل را آزمایش کرد. اسرائیل با حملات متقابل به اهدافی در جنوب لبنان پاسخ داده است.
این مجله فعال در حوزه روابط بین‌الملل می‌افزاید: تشدید بیشتر تنش در مرز لبنان بسیار خطرناک خواهد بود. حزب‌الله از قابلیت‌های نظامی بسیار پیشرفته‌تری نسبت به حماس برخوردار است، از جمله توانایی پرتاب موشک‌های دقیق‌تر و قوی‌تر که بتواند به تمام اسرائیل برسد. رگبارهای موشکی حزب‌الله می‌تواند راحت‌تر از قوی‌ترین حملات حماس بر دفاع موشکی اسرائیل غلبه کند. اسرائیل قبلاً دستور تخلیه بیش از دوجین شهر در نزدیکی مرز را صادر کرده است.
این مجله همچنین اظهار می‌دارد: گشایش یک جبهه شمالی جدید اجتناب ناپذیر نیست. اولویت اسرائیل در حال حاضر کارزار غزه است، تلاشی که تشدید تنش در مرز شمالی، آن را پیچیده‌تر می‌کند.
فارن افرز می‌افزاید: شکست اسرائیل در پیش‌بینی و جلوگیری از حمله حماس، فرضیات دیرینه آن را در مورد نحوه برخورد با دشمنان تغییر داده است.
فارن افرز در پایان متذکر می‌شود:مشکل این است که این درگیری تنها در صورتی مهار می‌شود که همه طرف‌ها نفع خود را در اجتناب از یک جنگ منطقه‌ای داشته باشند. در حال حاضر، به نظر می‌رسد این شرط برقرار است. اما هیچ تضمینی برای ماندگاری آن در آینده وجود ندارد. وضعیت روی زمین سیال است و تغییرات در محاسبات استراتژیک در اسرائیل، ایران یا هر دو ممکن است رهبران آنها را به این باور برساند که اجتناب از درگیری گسترده‌تر از رؤیارویی با یکدیگر در جنگ، خطر بیشتری برای بقای آنها ایجاد می‌کند.